Siesta! 2010

Har varit på festival sedan i onsdags. Hur var då siesta 2010? Helt okej, men inte så mycket mer. Vi kan ta det i punktform:

  • Hästpoliser. Varför? Skaffa en cykel. Cyklar bajsar inte ner alla vägar. Jag kände mig ständigt observerad och paranoid under festivalen på grund av att vakter och poliser måste verka vara så jävla respektingivande. Lysande gula västar, hästar och quadbikes. Chilla! Kan ni inte gå civilklädda eller ha på er blåa hattar? Som oskyldig känner man sig inte trygg när man ser ordningsvakter överallt, inte jag i alla fall. Vi vet många fall där folk blivit oskyldigt utslängda från festivaler av ordningsvakter som har ett lite för stort respektberoende.
  • Nya campingen. Var bra! Inte lika grusig som den förra. Minns att man blev helt svart i ansiktet efter att ha dansat under natten under förra siestorna jag varit på. Det var dock sinnessjukt jobbigt att gå hela vägen dit första gången med all packning.

  • Per Sinding-Larsen. Gick runt och intervjuade folk, vilket jag missade helt. Fan vad jag älskar den killen. Är lite arg på hur svenska festivaler alltid ska göra romantiserande reportage på festivalområdet, men vägrar ta sig in till campingen och se fylleslagen i vitögat. På Roskilde har jag blivit filmad och intervjuad av dansk och norsk tv vid två tillfällen, på campingen när jag varit riktigt, riktigt berusad. Förmodligen har jag också bara inbillat mig att jag blivit intervjuad.
  • Stölder och slagsmål. Fanns det gott om. Första gången jag ser ett äkta slagsmål på festival med nävar, folk som ramlar in i tält och poliser som förhör alla efteråt på plats. Första gången jag ser ett upprivet tält där någon snott ett flak öl eller två. Själv blev jag av med två baginbox som någon tönt smet in och tog under Thåström.
  • Vädret. Värsta vädret på en festival jag varit på. Så det var ju synd.

  • Banden. Missade bob hund. Hur hände detta? Alla band var lite av en besvikelse, i alla fall de man sett fram emot. The Hives, Röyksopp och Mew var alla mycket sämre än jag tänkt. Pascal och Babian var däremot skitbra.

Och apropå Röyksopp. Jag muttrade med min vän Alma om hur man egentligen borde sett dem på Roskilde på oranga scenen. Ljusshow, tio gånger mer människor, Robyn och Karin Dreijer i egen hög person. Inte någon norsk sångerska som klär ut sig till dem och gör märkliga rörelser. En tjej hörde mitt gnällande, vände sig om och sa ‘Det där var ganska snobbigt sagt. Men det är lugnt’.

Och ja, jag är väl en festivalsnobb. En del kan tycka att jag är arrogant, pretentiös och får för mig att jag är rolig när jag enligt de inte är  det. Drar samma skämt om och om igen. Men vet ni vad? För mig så är det helt okej.

6 svar to “Siesta! 2010”

  1. Muff Says:

    Vem bryr sej om en tallanglös losers omdömme? Idiot!

    • Linn Jerlehag Says:

      Tur att du har talang nog till att stava till talanglös och omdöme!
      För fan kom igen när du kan stava, då kanske man kan börja ta dig på allvar- FREAK.

  2. p0ntah Says:

    ÅÅÅH! du får vara sån, för helt okej tycker vi om!

  3. Miks Says:

    på vilket sätt var Mew sämre än du förväntat dig?

    • socialasituationer Says:

      Förra gången jag såg Mew var de på hemmaplan. Förra gången var jag inte jätteinlyssnad, men tillräckligt inlyssnad för att verkligen uppskatta guldkornen, bra balans. Sen körde de inte mina två favoritlåtar, varav den ena heter Comforting Sounds och är en låt de alltid borde avsluta med och något de både gjorde Roskilde 2006 (och avslutar hela dokumentären om Roskilde, med en massa bilder från sista dagen) och när jag såg dem förra året. Sen var det inga coola skärmar med animationer bakom.

  4. Marlene Says:

    Spännande! Jag var på min första festival där jag varken såg slagsmål eller hörde att någon blev bestulen på varken alkohol eller personliga saker. Sen tycker jag också att det är idiotiskt med polishästar men snarare för att det är värsta miljön man kan sätta något djur i. Blev tokig på det.

Kommentera

