Packar till Siesta!

1. Min kära festivalväska. Den är bra eftersom den har en massa avlånga ytterfack som man kan lägga flaskor av olika slag i. Eller sprayburkar. Har en sån där spray som gör att regn inte kommer igenom sömmar och som alltid är i den här väskan. Även om jag lägger den i förrådet. Smidigt.

Jag märker också att jag har kvar den här från Roskilde ’09, när jag lämnade in min packning sista morgonen. Så smidigt är det minsann inte på andra festivaler.

2. Sovsäck. Ännu en självklarhet. Den här är precis som väskan; dess åttonde festival. Tåliga grejer.

3. Campingstol. Köpte den häromdagen på burlöv centrum. Burlöv Centrum är den bästa festivalshoppingplatsen man kan finna i skåne. Den finns justeringar man kan vidta, men jag har aldrig hittat så många bra festivalnödvändigheter som jag gjort där.

4. Vantar. För att hålla i stolen, tältet osv i handen brukar jag alltid ta med mig vantar. Ni som varit på festival vet kanske som jag; Att det inte är tunga vikter som gör resorna till festival jobbiga, det är att alla handtag skär in i handen.

5. Stövlar. Jag vill inte egentligen inte, eftersom siesta bara är tre-fyra dagar och de tar skitmycket plats. Men väderprognosen säger annat, tyvärr.

6. Luftmadrass. Den här och tältet har jag fått låna av Sara. Tack Sara! Även om det kommer bli tungt, lär jag vara tacksam att ha den här mysiga bjässen i tältet. I denna IKEA-kasse tänkte jag dock också fylla med:

7. Mat. Mat mat mat. Knäckebröd, bröd. tortellini, nudlar, randig kaviar, mjukost på tub, plastglas (ska ätas, lovar) och pringles. Men även:

Butterfingers!

Beef jerky!

8. Bestick. Krävs för att äta nudlarna och det. Och hur gör jag nudlar på festival? Jo:

9. Trangiakök. Den är lite utbränd efter fem festivaler, men kommer nog kunna användas fortfarande. För att den ska fungera, behöver vi ju dock:

10. T-röd. Har även skrivit varningstext på den så att ingen törstig tjuv tror att det är spetsad hallonsaft. För att skriva detta behövde vi ju givetvis min:

11. Spritpenna.

12. Spex-t-shirts. Jag vill egentligen följa det där rådet om att ens kropp inte är en reklamtavla. Men jag kan inte rå för det, jag måste ha minst en rolig tröja. Synd att alla mina roliga tröjor var i tvätten. Fick bli dem på bilden istället.

13. Biljett. Så att jag får ett fint band och äntligen får åka hem igen.

14. Tält. Så att jag kan bo. Sara sa att den luktar lite konstigt och jag har inte provat sätta upp den än. Dessutom är alla tältpinnar böjda. Kommer bli intressant att se hur vi fixar upp det.

Jag köpte extra tältpinnar just på grund av detta. Men jag tror att de är för tjocka. Men just för att de är så tjocka och stadiga kan vi tvinga ner vadsomhelst med dessa. Eventuellt använda som vapen så att vi kan hijacka någon annans tältpinnar.

15. Lås. Det är faktiskt första gången någonsin som jag använder lås på tält. Jag är lite skeptisk. Jag har en teori om att det bara provocerar eventuella tjuvar och att de i så fall bara skär sig in på något sätt. Men vad fasen. Jag har ju blivit rånad förr, så varför inte…?

16. Mp3-högtalare. Den här har så sjukt bra ljud för att vara så liten. Ni fattar inte. Dessutom kan man springa och svänga med den utan att oroa sig för att någon skiva inuti skadas. Underbart. Denna kräver ju dock:

17. Batterier. Både till mp3-högtalaren och kameran jag tänker ta med. Men jag kan av ganska simpla anledningar inte ta en bild på min kamera.

18. Hygienartiklar. Även om de kostar lika mycket som stora flaskor, såg jag till att ta kompakta små förpackningar. Gott så.

19. Vattendunk. Min förra vattendunk blev stulen på Emmaboda ’08. Nu är det dags igen, då vatten alltid är en nödvändighet i campet. Jag valde dessutom en mindre variant den här gången.

20. Sittdyna. Men vaaaa… Den där kan man ju inte sitta på alltså!

HAS YOUR MIND EXPLODED YET?

21. picknick-Servetter. Vi kommer mest lyssna på 50-talsmusik och ha lite det temat. Jag gick efter det när jag valde servettfärg. Inte för att de ens behövs egentligen.

22. Sugrör. Ännu en onödvändighet jag köpt.

23. bob hund-klistermärken. Som jag fick på posten när jag köpte deras nya EP. Kan vara fint att sätta på saker.

24. Bortaboken 4 med tillhörande bläckpenna. Bortaboken är tillbaka även i år, i sin tredje sequel. 2007 var blodets sommar, 2008 var satsens, 2009 var loskans och denna bok presenterar sig stolt som bortaboken 4, tillhörande 2010: Svettets sommar. Även om det nu börjar kännas väldigt osvettigt med ett regnigt siesta. Kanske borde vi ändra till gråtets sommar? Nej. Sagt är sagt, säger bortaboken och sluter sig bestämt.

25. En öl. Coca colorna (som jag nog inte tar med) blockerar kanske lite, men ni ser sofieroölen längst in. Varje gång jag åker på festival tar jag med en öl. Jag ser alltid till att köpa mer under festivalens gång, eller så har jag många från början. Men en öl är viktig. Ända sedan siesta 2007 har jag nämligen haft som tradition att knäcka en stadig öl när jag lyckats sätta upp tältet. Spelar ingen roll vad jag dricker sen. En öl ska starta festivalens sötma.

26. Captain Morgan. Så att jag kan dricka rom&cola under festivalens första dag.

27. Shutter shades. Nä förresten. Jag tror de här stannar hemma. Eller vad tycker ni? Vad tycker ni att jag har missat i min packning?

4 svar to “Packar till Siesta!”

  1. sara Says:

    crazy

  2. Linn Jerlehag Says:

    tungt!

  3. Miks Says:

    lämna inte shuttersen hemma! 😦

  4. timmy Says:

    Vet inte om du kanske alltid har det, men en riktigt plånbok är alltid bra på en festival. Liksom jag har många vanligtvis bara ett etui med plats för några kort och så. Men eftersom det ofta är cash som gäller på en festival så blir det en hel del mynt, varav en riktig plånbok är bra att ha. Tack för mig!

Kommentera

