The human centipede och syften.

Det är med stort intresse jag följer reaktionerna till filmen ‘The Human Centipede’. Aftonbladet har bland annat överdrivit som vanligt och får det att verka som om varenda biobesökare behövde en spypåse för att se den.

Jag har inte sett filmen, bara trailern. Jag tvekar fortfarande. Det är något med själva konceptet som ger mig dåliga vibbar. Då har jag ändå sett min del av fruktansvärd internetgore, som bara är till för att provocera. Jag har sett Hostel och Saw, som innehåller väldigt mycket blod, men inte bajs, som den här filmen innehåller.


Antichrist, Lars Von Trier, 2009.

Jag skulle heller inte ha några problem med att se de där ungerska filmerna min syster berättat om, där man i stort sett filmat helt sinnessjuka sektliga orgier.

Jag har ju till och med sett ‘Saló eller Sodoms 120 dagar’ (och har den på dvd). I den filmen huggs ändå tungor av, bajs blir uppätet, bröstvårtor blir brända, mat erbjuds till en hungrig där man gömt små spikar och gubbar blir påsatta bakifrån och tvingar småtjejer att kissa dem i ansiktet.


Saló Eller Sodoms 120 Dagar, Pier Paolo Pasolini, 1975.

Så där har vi alla tre stora chockfaktorer. Sex, våld och till sist; bajs.

Men Saló har en politiskt syfte och där är skurken i plural (och dessutom högt uppsatta fascister). Genom detta förstår man i filmen att regissören försöker visa fram människans mörka natur. I filmen rubriken handlar om har vi bara en sjukihuvet-kirurg.

I Saló byggs dock samma psykologiska klaustrofobi fram som jag kan anta byggs fram i den här filmen, även om det i The Human Centipede mer lutar åt ‘The last house on the left’ eftersom man då och då får se dagens ljus. I Saló kan det ofta vara svårt att veta om det är morgon eller natt, när de är inne i palatsets portar.


Last House On The Left, Wes Craven, 1972.

The Human Centipede har inget politiskt syfte. Den har varken särskilt mycket sex, våld och bajs heller. Inte så att man får se det nära inpå i alla fall. Den är inte heller till för att provocera, det tror jag faktiskt inte.

Nej, enda anledningen till att den här filmen ens får se dagens ljus, är för att den holländske regissören Tom Six vill ha feta avtalserbjudanden från större filmbolag och kunna få högre lön. Jag är osäker på vad jag tycker om det. Dessutom kommer det göras en fortsättning där han säger att tolv personer kommer sys fast i varandras rövar. Då kommer han få ännu fetare avtalserbjudanden och tidningar kommer skriva om helt nya spyor.

Tråkigt, tycker jag. Man borde istället göra som en kommentator på hemsidan bloody disgusting föreslog; Sammansätta den som har fri mun längst fram med den som har fri röv längst bak. Så skapar man THE HUMAN DOUGHNUT. Där har vi en film jag faktiskt skulle titta på.

3 svar to “The human centipede och syften.”

  1. Emil Johansson Says:

    Fy fasen vad äckligt med en mänsklig tusenfoting. Jag har sett ett par smaklösa filmer i mina dar, men det där tar nog priset.

  2. Fendi Vendi Says:

    Den var lunch

  3. Anonym Says:

    haha satt typ och halvgarva när jag såg den, förövrigt är den bara vidrig imo

Kommentera

