Topp 10 låtar som skulle få mig att må illa om jag hörde dom i dålig ljudkvalité.

Det finns vissa låtar som blir uttjatade genast och som spelas av alla. Vissa låtar man kan uppskatta oavsett vilken ljudkvalité situationen erbjuder.

Men en del längre låtar är så pass episka, så pass minnesupplyftande, så pass märgdarrande och så pass jävla bra, att man hade inhandlat en glock 17 illegalt i syfte att mörda den person som av outgrundliga anledningar skulle spela en av dessa episka låtar på en taskig samsungtelefon längst bak i bussen.

Här har ni dom. Dom tio låtarna jag aldrig någonsin vill höra på annat sätt än: med bra hörlurar, från stabila högtalare i hemmets lugna vrå och såklart: Live.

10. Pink Floyd – Money

Hamnar längst bak just av den anledningen att den faktiskt spelas ganska ofta på annan plats än det jag ovan nämnt. Man lägger dock inte märke till samma sorts detaljer låten innehar, när man hör den i respektabel kvalité. Jag menar då i synnerhet när man lyssnar på den här låten med hörlurar på högsta volym, något jag gjorde varje dag i ett halvår när jag pendlade mellan Malmö och Kristianstad med en 250 mb-mp3spelare i fickan.

9. Michael Giacchno – Carl Goes up

Egentligen hela soundtracket, som jag har lyssnat igenom ett antal gånger sen det kom ut på spotify. Filmen i sig är väl lite till och från, men Michael Giacchinos soundtrack är riktiga klimpar. Synd att inga orkestrar av några slag kör på soundtrackmusik. Jag hade inte bangat.

8. Pink Floyd – Atom Heart Mother

Pink Floyd hade under denna tid inte slagit igenom riktigt än. Men ändå blivit så pass etablerade att dom hade tillgång till feta orkestrar. Det här skapade en underbar balans och dom köttade fram en tjugo-something lång episk låt, med blåsinstrument, kör, trummor och you name it. Magi! Jag vill aldrig höra det här episka mästerverket i dålig kvalité.

Kanske lite motsägelsefullt att jag länkar låten till ett youtubeklipp då kanske. Men det var det bästa jag kunde hitta.

7. Carl Orff – Fortune Plango Vulnera (Carmina Burana)

När min storebror gick på LEL i Lund fick dom för sig att spela upp Carmina Burana. En lång, episk körgrej med den mest dramatiska och pampiga musiken man kan tänka sig. Ja, i alla fall i dom två första låtarna som vi har med här på listan. Det här är den andra låten.

När jag såg den här i Lund, den gången för typ sju år sen så fick jag en idé till en fantasybok. Den handlade om Soe och hans kompis jag inte minns namnet på, som åkte igenom öknen på kamelliknande varelser. När dom kommer till sin hemby ser dom att den är i ruiner. Soes pappa är döende men hinner säga åt honom att ta en gömd nyckel till den stora staden Champex för att öppna en box med den stora hemligheten. Väl där och när boxen öppnas hittar dom en riddarrustning och ett skitstort svärd. Svärdet heter något så pass häftigt som Tombstoner och är sammansatta stenkorn från legendariska krigares gravstenar. Awesome.

Det som förstörde staden var för övrigt ett gäng elaka snubbar som kallas för spinmen. Dom kan flyga, genom att snurra skitsnabbt i luften och är starkare än allt annat, ungefär. Soe får dock reda på i och med rustningen att han också är en spinman och lovar att hämnas sin fars död.

Han blir upptränad av en gubbe med rött skägg i några månader, sedan ger dom sig av. Soe har då med sig sin kompis som är jättefeg och har ett svärd som inte är ett svärd, utan i stort sett ett handtag med en talande orm utstickande ur det, som är lika feg själv. Sen har dom även med sig den rödhåriga tränarens dotter som är asgrym på pilbåge. Sen minns jag inte riktigt. Soe lyckas döda nästan alla spinmen innan dom sista ger upp och blir snälla.

Allt detta kom jag på av att höra på den här låten. Lyssna!

6. The Velvet Underground – The gift

En låt som bara innehåller psykedeliska gitarrer och en berättarröst, som ger oss historien om Waldo. En ung man som försöker skicka sig själv på posten till sin flickvän. Ett fantastiskt spår.

5. King Geedorah – Fazers

En tung hiphoplåt, kan man sammanfatta det med. Jag älskar att gå till universitetet från stationen med den här i lurarna. Det passar sig sjukt bra att lyssna på tung hiphop när man går igenom en stad som Lund, det är det.

4. Deep Purple – Lazy

En urmysig bluesig rocklåt som man verkligen får ta sig tiden att lyssna på.

3. Judas Priest – Painkiller

Heavy metal som är så urflippad att den nästan är skratteretande. Men om sanningen ska fram så älskar jag den här låten. Allt från dubbelgitarrsolot, till Rob Halfords ovanligt skrikiga stämma och de introducerande trummorna. En av mina favoritlåtar sedan jag gick i sjuan.

2. Deadmau5 – Strobe

Jag mår bra i hela kroppen när jag lyssnar på den här låten. Man kan både somna och dansa till den. Det är sinnessjukt. Sinnessjukt bra.

1. Carl Orff – O Fortuna (Carmina Burana)

Den mest pampiga och episka låten som finns, förmodligen. Det dåliga med den här låten är att den används för ofta i sammanhang där man försöker skapa en parodiserande dramatisk effekt. Men det funkar inte, eftersom inga riktigt episka scener egentligen innehåller den här låten.

För att: Den ska inte spelas med dålig ljudkvalité. Punkt.

Kommentera

