Talking ’bout my generation: Harry Potter

Jag tittar just nu mot min hylla och ser att jag har sju svenska Harry Potter-böcker i bokhyllan, första upplagan. Samt tilläggsböckerna ‘fantastiska vidunder och var man hittar dom’ och ‘Quidditch genom tiderna’.

Jag har även bok 5-7 på engelska, varav dom två första är ‘barn’-versionerna och sista är ‘vuxen’-versionen. Dessutom har jag ‘The tales of beedle the bard’ som kom ut ett tag efter sista boken.

Sen har jag även fjärde boken på hebreiska.

Man kan gott påstå att jag är ett fan av böckerna, även om jag aldrig diskuterat drömfoster i något forum eller växt upp någon draktamagotchi.

Från det att jag var elva år gammal och fick dom två första böckerna på svenska av min faster när jag bodde i Israel, till det att jag var sjutton år och köpte sista boken i London och skrattade gott åt alla utklädda människor. Det kom fyra killar med rött hår och jag råkade kalla dom för ‘Ronsleybröderna’, vilket min vän Viktor tyckte var skitkul.

Jag har sett alla filmerna på bio, äger dom alla på dvd och hade till och med mig en potterbok till Emmaboda förra året. Hade högläsning där jag ersatte alla verb till ‘fucking’.

Och vet ni vad det sjuka är? Jag är inte ensam om att vara så här pass inbiten i Harry Potter. De facto är att det är ganska ovanligt att inte vara en inbiten Harry Potter-fan och samtidigt vara en del av den här generationen.

2 svar to “Talking ’bout my generation: Harry Potter”

  1. Tobias Says:

    Har du någonsin läst den på Hebreiska? Den fick du ju av mig när du var nyutvandrad för att inte glömma språket. Lyckades jag i mitt uppsåt?

Kommentera

