Topp 10 dvd:er alla verkar ha i sin ägo

Det första jag brukar titta på i någons hem är dennes filmer. Ibland funderar jag på hur en person kan ha ‘snygg sexig och singel’ bredvid ‘das boot’ och ibland blir jag inte överraskad alls. Men vissa filmer tenderar att dyka upp lite överallt…

10. Big fish

Oj, fel bild. Nåja, den här filmen ser jag hela tiden i hyllor. Man tänker att ‘jamen Burton. Han är väl för himla bra’.

9. Matrix

I början av tjugohundratalet när dvd:erna släpptes blev det oftast så att man fick en del filmer till spelarna. Matrix var en av dessa, men även mindre bra och kända filmer dyker ständigt upp i folks dvd-hyllor på grund av detta. Dom återkommer vi till.

8. Sagan om ringen

Först släpps filmerna var för sig och sedan som extended edition. Eller med och utan widescreen (!). Sedan släpps boxen utan extended-edition och sen släpps en ny box med extended edition där man även här kan välja att ha widescreen (varför skulle man välja att inte ha det?)

Alla svennebananer har någon form av sagan om ringen-dvd hemma. Vanligast hos familjer, mindre vanligt i ensamstående människors hem.

7. Spirited away

Vanligt, eftersom det är den enda allmänt accepterade animefilmen i Sverige. Dessutom funkar den både för barn och vuxna, något som alltid går hem.

6. Ice age

Ungefär samma deal här. Fast jag förstår inte riktigt varför. Varför har man just Ice Age på dvd? Vad är det som gör den bättre än andra 3d-filmer från den här tiden, (som tex. Shrek) kan vi bara spekulera om. Jag har den själv hemma och jag fattar inte riktigt hur den hamnade där.

5. Amelie från Montmarte

det är populärt att införskaffa lättsmälta filmer som inte är engelsk eller svensktalande. Kanske skaffar man såna för att variera sin dvd-hylla. Guds stad, goodbye Lenin! och Amelie är skitvanlig bland dvd-hyllor.

4. Airforce one

Också en av dom här första dvd:erna som släpptes. Min morbror Peter skaffar alltid tekniska trendprylar så fort det går. Han var nog en av dom första i Sverige som skaffade en iphone och han var också en av dom första som skaffade en dvd-spelare. Att läsa baksidor på riktigt gamla dvd:er är sjukt roligt och det finns många sådana här filmer hos honom.

På baksidorna står det knappt om filmens handling utan mer om hur mycket DVD förbättrar ljudkvalite. Det här är en av dom.

3. The rock

Samma som ovan. Fast mer.

2. Nyckeln till frihet

Att prata om betyg på imdb är det största beviset på att man alldeles nyligen börjat beskriva sig själv som ‘filmintresserad’. Som ‘filmintresserad’ är då det första man skaffar, den film som har högst betyg på imdb. Det är denna.

1. Jalla! Jalla!

Alla har Jalla! Jalla! på dvd. Inga undantag. Nu kommer säkert någon kommentera att dom inte har den i sin dvd-hylla, men den ligger gömd någonstans där ni inte vet att den är. Så det så. Alla har den. Punkt slut.

7 svar to “Topp 10 dvd:er alla verkar ha i sin ägo”

  1. Groddan Says:

    You totally got me, Joseph. Min filmhylla jag hade på internatet bestod av endast två filmer ett långt tag, nämligen Amelie och Nyckeln Till Frihet. Sedan dess har jag dubblat antalet filmer i hyllan. Det gjorde jag med 2001: A Space Oddysey och Deer Hunter. Fint var det att jag fick köpa båda för 100 spänn. Värt!

    Man kan väl säga att min filmhylla är komplett nu, även om jag vill ha Le Dernier Combat. Vilken jag för övrigt varmt rekommenderar.

  2. pilbågsmannen Says:

    av de där filmerna hade jag 2, varav en på blu-ray……

  3. Saras syster Says:

    nyckeln till frihet är nog fan än av dom bästa filmer jag vet!

  4. Sebastian Says:

    Jag har ingen av de filmer du nämner i min dvd-samling. Men jag har å andra sidan bara 18 filmer.

    Jag har förstås ändå sett flera av de där filmerna.

  5. sari Says:

    jag har bara jalla jalla, tror jag.
    nej just det, amelie också.

  6. Miks Says:

    hahah, klockren lista! vet att vi ska ha Jalla Jalla i någon vrå. :>

Kommentera

