Oscarsgala inatt!

Ikväll är det oscarsgala! Jag tänkte gå igenom nomineringarna och vilka jag tror kommer vinna dom olika priserna. Ni kommer väl kolla? Börjar om sisådär två timmar.

Värdarna: Steve Martin och Alec Baldwin är värdar för oscarsgalan i år. Jag tycker oscarsgalan har haft sjukt enformiga och tråkiga värdar på sistone, även om Hugh Jackman gjorde ett bra jobb förra året. Men jag vill gärna se någon som vågar ta ut svängarna lite mer. Conan O’brien kanske. Eller någon ‘tokig’ britt.

Bästa kvinnliga biroll

Penélope Cruz – Nine
Vera Farmiga – Up in the Air
Maggie Gyllenhaal – Crazy Heart
Anna Kendrick – Up in the Air
Mo’Nique – Precious

Har bara sett precious av dom här filmerna, men jag tror starkt på att Mo’nique också tar den hem den här statyetten. Hon vann golden globe och hennes insats i filmen var jävligt stark.

Bästa manliga biroll

Matt Damon – Invictus
Woody Harrelson – The Messenger
Christopher Plummer – The Last Station
Stanley Tucci – The Lovely Bones
Christoph Waltz – Inglourious Basterds

Heja Christoph Waltz! Jag tror starkt på att Quentin Tarantinos fynd kommer vinna här. Matt Damon var helt okej i invictus, men inte mer än så.

Visual effects

Avatar
Star Trek
District 9

Något annat än avatar vore bara konstigt.

Bästa animerade kortfilm

Har inte sett någon annan än den nya Wallace & Gromit-filmen. Som jag också tror kommer vinna.

Musik

Vad gäller musiken så är det bara riktigt tunga soundtrackgubbar som ligger bakom nominationerna. Alexandre Desplat är nominerad för Den Fantastiska Räven, men har även hunnit göra musik till twilight-filmerna. James Horner är nominerad för avatar, som också tidigare gjort musik till Titanic, aliens och Zorro för att nämna några.

Hans Zimmer är nominerad för Sherlock Holmes och var nominerad förra året för frost/nixon med flera tidigare nominationer bakom sig. Marco Beltrami och Buck Sanders har gemensamt gjort musiken till the lovely bones, som båda gjort musik till flera tyngre filmer tidigare.

Till sist har vi Michael Giacchino har gjort musiken till upp och är lite mer av en underdog, eftersom han är kändare för att göra musik till tv-serier och datorspel. Det är han som gjort musiken till alla medal of honor-spel, till exempel.

Utländska filmer

Har jag liten koll på. Men jag hejar i hemlighet på Ajami, bara för att den är från Israel.

Dokumentär

Har bara sett The Cove, som också var otroligt bra och handlar om delfinslakten i Japan. Jag hoppas att den vinner.

Regi

James Cameron – Avatar
Kathryn Bigelow – The hurt locker
Quentin Tarantino – Inglorious Basterds
Lee Daniels – Precious
Jason Reitman –
Up in the air

Tror tyvärr att dom flesta i juryn blev så bländade av avatar att dom inte lyckats uppfatta det detaljrika i Inglorious Basterds. Jag hoppas att Quentin Tarantino vinner, men tror att James Cameron kommer ta hem det. Dom övriga filmerna har liten chans.

Kostym

Bright star
Coco before Chanel
The imaginarium of Doctor Parnassus
Nine
The young victoria

Tror på Bright Star. Även om den var sjukt seg och dålig, så var det en brittisk kostymfilm. Brittiska kostymfilmer vinner alltid någon oscar.

Animerad film

Coraline
Den fantastiska räven
The princess and the frog
The secret of Kells
Upp

Tror att pixar ännu en gång kommer vinna. Men hoppas starkt på att Den Fantastiska Räven vinner, eftersom den var jävligt bra. Både Coraline och The princess and the frog har dock ganska goda odds att vinna.

Bästa kvinnliga huvudroll

Sandra Bullock – The Blind Side
Helen Mirren – The Last Station
Carey Mulligan – An Education
Gabourey Sidibe – Precious
Meryl Streep – Julie & Julia

Min flickvän hejar på Meryl Streep, som hon tyckte var jättebra i Julie & Julia, som vi såg iförrgår. Sandra Bullock vann på golden globe och är favorittippad, men jag tycker själv att det vore roligt om Carey Mulligan vinner. Hon var det enda som var bra i An Education, för övrigt.

Bästa manliga huvudroll

Jeff Bridges – Crazy Heart
George Clooney – Up in the Air
Colin Firth – A Single Man
Morgan Freeman – Invictus
Jeremy Renner – The Hurt Locker

Jeff Bridges har vunnit i alla mindre sammanhang och är också favorittippad. Jag har inte sett Crazy Heart, så jag vet inte hur pass bra han var. Han hade gärna fått vinna en oscar på 90-talet för sin roll son ‘the dude’ istället, tycker jag. Morgan Freeman i rollen som Nelson Mandela i filmen Invictus borde annars vara ett litet hot. Jag tror inte att dom andra nomineringarna har en så stor chans. Möjligtvis George Clooney.

Bästa film

Avatar
The blind side
District 9
An Education
The hurt locker
Inglorious basterds
Precious
A serious man
Upp
Up in the air

Tror att det även här ligger mellan Avatar och Inglorious Basterds. Precious, The hurt locker och up in the air är kanske några mindre hot, men resten är chanslösa. Jag säger som förut: Jag hoppas på Inglorious basterds, men tror att avatar kommer kamma hem det.

2 svar to “Oscarsgala inatt!”

  1. hellofellowamerican Says:

    Får jag fråga en sak? Du säger att Carey Mulligan var det enda bra i An Education. Är det för att du är av åsikten att filmen är anti-semitisk? Har nämligen läst om det i Mariah Larssons blogg (http://porrstudier.blogspot.com/2010/02/antisemitism-i-education.html)

  2. socialasituationer Says:

    Många jag känner tycker att den är antisemitisk. Det tycker inte jag. Jag tycker bara att filmen i sig var jävligt tråkig.

Kommentera

