Road to Roskilde: Hur du blir vän med en dansk

Om knappt tre månader är det dags för siestafestivalen. Tre månader kvar tills en halvstor artist gör ett bejublat encore. Tre månader kvar tills sköna människor från Halmstad kommer dricka jordgubbsdrinkar i solen. Det är ganska svårt att tro när man tittar ut genom fönstret, men festivalsommaren ligger bara runt hörnet!

Jag ska inte på siesta, tror jag. Men jag ska däremot till Roskilde, en månad senare. Förmodligen europas bästa festival. Om inte på grund av den sköna stämningen och dom grymma banden, så är det på grund av att festivalen inte bedrivs av maktgalna kapitalister.

Roskilde är en av få större festivaler som inte sponsras av coca cola. Inte en enda människa får heller betalt för att jobba på festivalen, utan man gör det för att det är kul.

Allt överskott som festivalen tjänar går dessutom till välgörande ändamål och allt som går att köpa på festivalen, är ekologiskt på något vänster.

Språkbarriärer kan ju vara lite krångligt, så här kommer några schöna tips på hur du vinner danskars hjärtan;

  • Säg ‘jättebra’ ofta. För danskar, så är ‘jättebra’ ungefär lika roligt för dom som daeligt är för oss. Eller Kaempegött, men det är ju norska.
  • Danskar förstår varenda ord du säger, men du fattar inte danska. Så brukar det vara oftast. För att du själv inte ska vara den enda som succesivt byter över till engelska för att fatta vad fan som menas så gäller det att du använder svåra och okända svenska ord och uttryck. Prata som om du vore Björn Ranelid.Om du frågar efter öl ska du till fråga om denne har lite öl ’till övers’. Då förvandlas dansken till ett frågetecken.
  • Oftast kommer man in i diskussioner om varandras länder. Danskar älskar att prata om systembolaget och undrar ofta hur fan det fungerar. Chockera dom med fakta som att det inte finns en enda kyl på systembolaget. Se till att inte vara helt okänd med dansk kultur. Vissa danskar skulle kunna slå till dig om du inte vet vem L.O.C. är. Dokusåpakändisen Sidney Lee var en stor snackis på Roskilde förra året, eftersom han var där som badvakt tror jag.Jag frågade om vem denne Sidney Lee var i ett camp, fick en förklaring och sedan berättade jag om Robinson Robban. Helt plötsligt hade vi ett sjukt intressant samtal och jag blev bjuden på öl. Alla vann!
  • Danskar gillar inte svensk musik så ofta, det är mer norrmännens grej. Men vissa danskar älskar vissa specifika artister. Förra Roskilde sjöng jag till exempel Håkan Hellström-låtar med en dansk. Det var roligt, vill jag lova.
  • Danskar tycker däremot att låten ‘svennebanan’ är skitrolig. I alla fall i somras. Det kanske är ‘ute’ nu.

Både danskar och norrmän har i överlag större koll på svensk kultur än vad vi har om deras kultur. Det gör iofs oss lite coolare än dom, men det kan verka lite dumt om det enda du vet om Norge är att dom har ritat Nemi och att Aqua kommer från Danmark.

Så skaffa dig lite koll! Det skadar liksom inte.

3 svar to “Road to Roskilde: Hur du blir vän med en dansk”

  1. tove Says:

    och jag som alltid trott att aqua kom från sverige. tosse då!

  2. Fred Says:

    En grej som jag märkt funkar är om man kan säga ursäkta (unskyld) och sen fortsätta med svenska, då är man ofta mer accepterad. Min favorit mening är ”Unskyld, har du en lighter?” fast med danskt uttal. På svenska blir det ”Ursäkta har du eld?” De tror då att man är dansk men sen när man börjar prata svensk så blir de ofta rätt förvånade men väldigt glada =)

    De lägger gärna till ”man” i slutet oxå, tex ”Unskyld, har du en lighter man?” Är väl ungefär man som att säga ”mannen” på svensk eller ”hey man” på engelska.

    Har märkt genom åren på Roskilde att om man lyssnar lite så känns danskan rätt naturlig efter några dagar, det blir som i den 13 krigaren där man långsamt börjar förstå va de snackar om, bara man väljer att vara lite mottaglig och lyssna lite. Peace

    • socialasituationer Says:

      haha, jag känner med dig. Jag jobbade på förra Roskilde och sa alltid ‘ha en go festival’ med danskt uttal och man får _alltid_ svaret ”LIII MÖÖÖE”. Det är skitkul.

Kommentera

