Emmaboda och Roskilde

Folk blev helt till sig i kommentarsfältet när jag började diskutera festivaler. Därför tänkte jag spekulera lite mer kring festivaler jag garanterat tänker gå på. Nämligen Emmaboda och Roskilde!

Det gäller alltså band som släppts hittills. Det är många artister kvar som skall släppas.

Emmaboda:

Crystal castles, crookers, Maskinen, Andreas Tilliander, Rex the dog: Fest! Fast jag är osäker på maskinen alltså. Hatar Frej, men gillar Afasi. Den som gör referenser i kommentarsfältet till deras första hit kommer jag att kissa på.

Hoffmaestro & Chraa: Ska tydligen vara jättebra live och alla pratade om dom på emmaboda för två år sen. Såg bilder från konserten och dom verkade rätt ”crazy”. Vem vet, kan bli kul!

Hästpojken: Bra live. Men pallar man se dom en tredje gång? Förmodligen inte.

Kapten röd och Kalle baah: Palla låtsasreggae.

Wavves: Inte hört! Men min käre vän Ariel tjatar om dom hela tiden. Den här artisten kommer kanske bidra till att han hänger på till emmaboda. Det är en bra grej. En festival med Ariel är alltid bättre än en festival utan Ariel.

Annars hoppas jag på ännu en tung elektrobokning. Deadmau5 vore himmel. Vet inte riktigt någon indiebokning jag skulle gilla. Vet ingen svensk jag vill se, förutom Jenny Doveson kanske. Lykke Li känns för stor för emmaboda. Utländsk vet jag inte heller. Vilka bra indieband passar in i emmabodamallen? Svårt att veta.

Roskilde:

Casiokids: Roskildes hemsida beskriver dom som ett ‘finurligt’ band. Dom verkar bra och jag tror dom sjunger på norska. Kul.

Céu: Brasiliansk musik! Som jag har hört! Förmodligen tråkigt live, men om man råkar sitta i närheten med ett gäng så… absolut.

Efterklang: Missade dom för två år sen och vet inte om jag kommer se dom nu. Lite för oparty och lite för ointresserad av musiken för att riktigt orka.

Muse: Nja. Vill nog inte.

Pavement: Alla snackar om dom. Jag har inte haft orken att lyssna.

The temper trap: Mitt enda must-see hittills! Tycker att dom här australiensarna har gjort det bra. Hoppas dom är bra live, för deras debutskiva är ju kanonfin.

För övrigt taggar jag mest på att Roskilde släpper någon grym 80-talsjätte. Förra året hade vi pet shop boys och Madness. I år hoppas jag starkt på Peter Gabriel eller Eurythmics. Det vore skitfett.

Annars hoppas jag väl, precis som alla andra, på att daft punk kommer. Kommer inte ge upp den här drömmen förrän jag sett dom live – och då ska det för bövelen vara på världens bästa scen, Orange.

(Oooh, i see what you did there)

2 svar to “Emmaboda och Roskilde”

  1. arielblomkvist Says:

    Go Pavement. Dom är tunga!

  2. Nenne Says:

    Casiokids ÄR bra och sjunger på norska. Jag gillar Bagamoyo.

Kommentera

