Talking ’bout my generation: Ferngully – den sista regnskogen

Till skillnad från disney’s högkvalitetsfilmer som lejonkungen och personliga barnfavoriter som The Lost world (en dinosaurie som äter upp en hund kan inte gå fel) så blir det aldrig av att man aldrig ser om filmer som Ferngully.

Egentligen är det väl ganska få som faktiskt har sett den här filmen som barn, men dom som har det, minns den. Den har en väldigt märklig stämningen genom hela filmen. Detta minns jag tydligt, trots att jag inte sett hela på över tio år. Jag har dock sett små klipp från den och kan väl säga att den här filmen egentligen är ganska dålig.

Men kanske är det just det som gör den ganska speciell. Det där nostalgiskt mystiska som ändå finns kvar hos en, men som förmodligen skulle försvinna om jag såg om den. Så blev det när jag kollade igenom flera avsnitt av Falluckan, som jag mindes tillbaka till med jävligt stor rädsla först, men när jag såg den, inte längre. Alla barnprogram som blivit animerade i lera minns jag som jävligt obehagliga.

Kanske ska man inte se om vissa barnfilmer man minns väl. Jag vill nog aldrig se den modiga lilla brödrosten igen heller, den faller in i samma kategori.

Vad har ni för mjäkiga barnfilmer ni sett någon enstaka gång, men som ändå etsat sig fast någonstans i er hjärna, så att den dyker upp oväntat lite då och då?

5 svar to “Talking ’bout my generation: Ferngully – den sista regnskogen”

  1. 365 album du borde höra Says:

    Järnjätten är en sån film för mig. Det kan vara för att den är så jävla bra. Men jag har bara sett den två gånger. En gång på bio, och en gång på vhs när den kom ut.

    Har hört att Avatar ska vara väldigt lik denna film, något du kan bekräfta?

  2. Anonym Says:

    Jaaa, jsute den filmen! Visst är det när dem i slutet håller på och skövlar skogen?

Kommentera

