Talking ’bout my generation: Red bull

När red bull kom till Israel (ungefär samtidigt som det kom till Sverige, runt år 1999) hörde man genast en massa rykten om det. Folk hade dött av det. Eller dom hade dött av det när dom blandat det med sprit. Eller dom hade dött i slagsmål, men dom hade red bull i kroppen. Eller hur var det nu?

Sommaren 2001 smakade jag djävuldsrycken för första gången av min kusin som köpte det, efter att ha spelat minigolf med kusinerna. Det smakade fantastiskt!

Senare den sommaren köpte jag min alldeles egna red bull med min vän Jim. Vi gick förbi ett par andra killar som var lite av våra rivaler. På grund av alla dessa dödsrykten var vi givetvis tvungna att visa hur jävla coola vi var som vågade dricka det. Deras första reaktion var: ”Man dör av red bull!” Vi skrattade dom i ansiktet och gick vidare.

Det är förmodligen en av dom bästa momenten i mitt liv.

p.s Trots alla rykten så innehåller faktiskt inte red bull varken kokain eller tjurtestiklar. Ba’ så ni vet lixom.

8 svar to “Talking ’bout my generation: Red bull”

  1. erik Says:

    men det innehåller minsann taurin som är ett gallämne! blä säger jag! (men jag avstår ändå inte direkt från energidrycker)

    • socialasituationer Says:

      fast det är gjort på ett helt syntetiskt sätt, så det innehåller inga gallor.

  2. anton Says:

    det är inte alls syntetiskt taurin . jag har minsann pratat med någon tjomme från redbull här i sverige i samband med skolarbete och tro det eller ej så sa dom att det kom från just tjurar .

    • socialasituationer Says:

      Det finns inga uppgifter någonstans som påstår något annat än att det är syntetiskt. ”En tjomme” känns som en ganska svag källa.

  3. anton Says:

    jag tycker att en anställd på just informationsavdelningen på redbull är en bra mycket mer säkrare källa än du faktiskt

  4. socialasituationer Says:

    Framställs taurin av tjurtestiklar?
    Nej. Taurinet som finns i Red Bull Energy Drink är framställt på helt syntetisk väg av läkemedelsföretag och kommer inte från djur eller animaliskt material. Alla ingredienser i Red Bull Energy Drink är syntetiskt framställda av läkemedelsföretag, vilket säkerställer högsta kvalitet.

    Om det hade tagits från tjurtestiklar så är jag ganska säker på att den inte hade sålts i länder som Israel och Saudiarabien, då alla produkter med köttinlsag måste ingå test för att säkerhetsställa att produkten är halal/kosher. Red bull har ingen sådan stämpel på sig i dom länderna och har därför inte behövt testerna, alltså inga tjurtestiklar.

  5. anton Says:

    därserman, det kan hända mycket på några år (Y)

Kommentera

