Topp 10 scener som får ditt nackhår att resa sig

När jag gick i högstadiet så bestämde jag och min vän Jim att vi skulle se samtliga filmer med Freddy Krueger och alla filmer med Jason Voorhees. Vi hyrde dom på videomix och såg dom en efter en i hans rum, ätandes violpistoler.

Mitt nackhår reste sig tre gånger under dessa filmer. Här avslöjar jag när.

10. The ring-tjejen går ut ur tv-rutan

Vet inte om just den här bilden kommer från den japanska eller den amerikanska. Men det är givetvis den japanska versionen jag menar. För jag är cool. Är man cool så kan man inte gilla remakes. Vad är grejen med hästarna i den amerikanska versionen? Fattar ingenting. Varför begår hästen självmord? Skitkonstig remake.

9. Pennywise vill ge dig en ballong

Den här scenen och duschscenen är det enda som gör den här filmen sevärd. Allt annat är ganska löjligt och spänningen försvinner mot slutet, som det brukar göra i rysare. Men jag var skiträdd för den här som liten.

8. Kih-Kih-Kih hah-hah-hah (Kevin Bacon blir utsatt för innovativ död)

Det är just det där ljudet som är det obehagliga, kih-kih-kih, hah-ha-ha… Kevin Bacon’s död är bara kul.

7. They’re heeeere…

Jag har av någon anledning sett den här filmen typ fem gånger. Den verkar visas på tv rätt ofta och jag har väl hyrt den någon gång. För den är ju bra! Den går att se flera gånger. Dom riktigt obehagliga scenerna är denna vid tv:n och tanken på att clowndockan dom har i rummet självklart kommer att spöka och ha sig i någon senare scen.

6. Förnedringen i last house on the left

En fruktansvärt vidrig scen, som får nackhåret att resa sig bara för att man mår så dåligt av att se skiten. Musiken som Wes Craven chillat fram bidrar nog också en aning. En rolig trivia är att skurkarna i filmen heter Fred och Krug. Samma regissör skapade nämligen en annan skräckfilm där vi har en mardrömssnubbe som heter just Freddy Krueger.

5. Dom är fast i kuben

Få filmer har gett mig en så tydlig klaustrofobisk känsla som The cube, från 1997. Filmen handlar om ett gäng människor som befinner sig i ett kubformat rum med en utgång på alla fyra väggar, en på botten och en i taket. Grejen är att det finns härliga dödsfällor i vissa av kuberna. Filmen går helt enkelt ut på att dom vill ut därifrån. Obehaglig.

4. Den överlevande fällan i saw

Givetvis den första saw-filmen, alla fortsättningar har inte alls gett samma form av mystik och klaustrofobisk skräck som denna. Den scen som återberättas där hon vaknar upp med tandställning och ser den där dockan på tv (som i dom fortsättningarna blivit otroligt uttjatad, vilket gjort honom lika läskig som en ekorre), för att sedan klara av den utmaning hon blivit utdelad.

3. Freddy Kruegers långa armar

Freddy Krueger kan vara en aning komisk, i dom senare filmerna. Man vet att det gått lite för långt när någon drömmer om att dom är i ett tv-spel á la 80-talet där dom blir mördade av en Freddy som sitter med en snesliknande konsol och skrattar.

Det är i den första och tredje filmen Freddy Krueger är riktigt obehaglig. Det är just den här scenen när han går med dom långa armarna sakta nerför gatan som sammanfattar allt detta.

2. Middagen i Eraserhead

So I just, uh… I just cut them up like regular chickens?

David Lynch borde egentligen fylla hela den här listan, men det är just i Eraserhead som jag känt störst obehag. Middagsscenen uppstår ganska tidigt i filmen, jag vill nämligen inte avslöja för mycket om vad som händer i den här filmen.

Bara på en dvd som Eraserhead kan man med stoltheten i behåll berätta för tittaren att släcka alla lampor i hushållet och sätta på högsta volymen på tv:n för att få den maximala filmupplevelsen. Jag hoppas detta får er att förstå hur otroligt grym och obehaglig den här filmen är. Om du inte sett den, gör det genast.

1. Korridoren i The shining

Ja.

Fast min favoritscen i den här filmen är när Jack Nicholson chillar i baren för första gången och beställer hair of the dog that bit me.

Ett svar to “Topp 10 scener som får ditt nackhår att resa sig”

  1. Emelie Says:

    Huh, nr 1 är helt klart obehaglig.

Kommentera

