Topp 10 youtubeklipp jag har gjort

Jag tänker att vi kan utesluta dom klipp som jag faktiskt laddat upp till den här bloggen (dom hittar ni i kategorin ”filmer vi filmat” i högerspalten) och istället koncentrera oss på filmer jag gjort för ett eller flera år sedan istället. Men vem vet, ni kanske finner dom undethållande.

10. Pop-culture phrase this is sparta STOLEN?

Den bästa delen är nog i slutet när Kung Leonidas säger min replik.

9. Den sjusexuella pojken

Jag är mest plump i den här. Men jag gillar runkscenen.

8. Den som gapar…

En av mina första youtubeklipp som någonsin fick en rätt bra respons var givetvis fyra sekunder lång.

7. 11, 72, 14

Bygger på en text som jag och min bror skrev på ett flygplan. Vi körde varannan mening och den spårar sannerligen ut mot slutet.

6. Analsaxen

Den här behöver ni inte se. Den är sådär. Det var meningen att den skulle bli en långfilm, men eftersom jag flyttade till Malmö blev det svårt att få till alla scener, så vi fick korta ner den betydligt mycket. Har väl sina stunder, för den som orkar.

5. Hasch

Av alla youtubeklipp jag laddat upp så har den här fått allra flest views, eftersom den hamnar rätt högt upp om man söker på just hasch.

4. Stadens kärna

Bygger på en text jag ironiskt nog skrev som ett dagboksinlägg på lunarstorm. En gång när jag satt efter en festival på en tågstation: Hela campet låg döende och frysandes i sovsäckar. Då bad någon mig recitera den här. Det gjorde jag och hela campet som hade sett filmen log lågmält åt min recitering. Det var fint.

3. The roving moom

Min första stop-motionfilm som gick hyfsat långt i ungdomskultursevenemanget ”ung kultur möts”. Men inte till sista etappen, eftersom den röda tråden skulle vara tydligare. Se filmen och kolla om du kan hitta någon tråd överhuvudtaget.

2. Akta dig för amalgam

Den här gjorde mig till lokalkändis i Malmö. Haha, nä. Men lite. Folk började känna igen mig på fester. Aldrig hade jag blivit så här pass citerad av folk jag inte känner. Gjorde en liveversion av den på min stand up-show i våras, som ni kan se här. Den har dessutom fått två hyllningsvideos som ni kan se här, fast den är bara läskig. Den här hyllningen är bäst:

1. Glada stan

Okej, jag förstår om man inte pallar se den här. Den är en halvtimme lång och består av mig som fjorton år, min kompis Victor, lika gammal, min kusin Robin, sexton år och min bror Jonathan, 18 år. Med mjukisdjur. Men snälla! Ge den en chans.

Vi höll på att filma material till min tredje rulle, ”vi vet inte vad vi ska kalla den här filmen, så vi kallar den för TIM”. Vi hade en ledig dag, vi var fyra stycken pojkar och vi ville filma något. Min bror kläckte idén att bygga en småstad av kartonger och låta olika gosedjur föra handlingen framåt med en rad olika karaktärer.

Vi började bygga och gick ut på ett asfaltsfält, i närheten av vår lägenhet. Det fältet finns inte längre, man har byggt hus där nu.

Först tog vi fram karaktärerna och bestämde vilken relation alla hade till varandra.Vi skrev aldrig något manus, allt är improviserat, men vi skrev på ett ungefär vad som skulle hända. Vi bestämde att alla invånare i staden alltid skulle köpa blommor på morgonen. Samtidigt startar en ny kiosk, som inte får några kunder. Denna affär expanderar genom att hyra ut filmer, sälja doftljus och ständigt byta skylt och logos. Men alla invånare skiter i detta och fortsätter bara med att köpa blommor istället.

Dom får dock en kund, Valen. Valen är en stor groda som förstör allting och som hela staden hatar. Men han har en hemlig beundrare.

I huvudrollen har vi herr Änkefar, som är kär i fru Värnamor. Han får besök av sin galna kusin från USA, Sam, som ska lära honom att bli en man, så att han kan få fru Värnamor.

Bara man ger den en chans och faktiskt tittar, så borde man uppskatta den och finna flera roliga detaljer. Det här är det bästa jag har varit med och skapat.

2 svar to “Topp 10 youtubeklipp jag har gjort”

  1. Miks Says:

    att titta igenom dessa filmer blev mitt tidsfördriv på min långa bussfärd som jag nu gör, och jag kan inte säga mer än att dina filmer är fantastiskt kalasnajsiga! gillade speciellt den som gapar och stadens kärna 🙂 du är rolig. stop motionfilmen var kool också. tyvärr kunde jag inte se glada stan, för den ville aldrig ladda. :<

Kommentera

