Talking ’bout my generation: Powerpuffpinglorna

Tillhör man den generation jag tillhör, och nästan alla andra, så har man växt upp i ett samhälle där mycket är uppdelat i manligt och kvinnligt. Hur man som förälder än ansträngt sig att få sina barn att uppfostras på ett jämnställt sätt, så spökar ständigt pressen från klasskamrater, trender och givetvis populärkultur.

Det finns givetvis barn och sätt att se på det som viker ifrån normen, jag minns en tjej som spelade fotboll med oss andra killar när jag gick i femman och vi såg inget konstigt med det. Samtidigt så är det ju så att de flesta tjejer varken var särskilt intresserade eller välkomna på fotbollsplanen. Inte heller är killar särskilt välkomna eller intresserade av att kolla på dom tjejiga disneyfilmerna eller leka med barbiedockor.

Men så har vi powerpuffpinglorna. Som elvaåring zappade jag först bara förbi, då jag såg detta:

Helfjolligt! Men det var någon gång när jag såg introt och blomman slår en kille med grönt huvud så att man får se en utflugen tand i slow-motion, som jag ändrade uppfattning om denna tecknade serie. Den blev snabbt en av favoriterna.

Nu i efterhand har det slagit mig att den här animerade serien är den perfekta blandningen mellan kvinnligt och manligt för just barn. Det är tufft och action, samtidigt som det är gulligt och rosa. Inget av det ena slår heller ut det andra. Alla är med på båten.

Det är tecknade serier som powerpuffpinglorna som bidrar till ökad jämnställdhet, inte ”alternativa” föräldrar.

3 svar to “Talking ’bout my generation: Powerpuffpinglorna”

  1. Tobias Says:

    Intressant iaktagelse! Har jag aldrig tänkt på ens!

  2. LifeOfLinus Says:

    Sant, jävligt sant.

  3. Nadia Says:

    Håller med Tobias, intressant. 🙂
    Jag trodde jag var den enda i världen som älskade powerpuffarna av den anledning som du beskriver.

    (Y)

Kommentera

