Social situation: Känna sig skyldig

Jag vet inte med er, men jag känner mig skyldig och skäms jätteofta, oftast utan att ha gjort något överhuvudtaget. Det kan man ju tycka är onödig paranoia, visserligen, men sån är man.

Okej, inte jätteofta. Men ta till exempel den gången en skolkamrat i Israel glömde sin skolväska på gården under rasten (sjukt jävla förbjudet), så frågade rektorn strängt när hela skolan evakuerades till annan plats om någon hade glömt sin väska på skolgården. Ingen erkände, så en polistrupp fick åka dit och spränga väskan med en robot. Hur dom gör det, vet jag inte hur det fungerar, men då ska tydligen inte den eventuella bomben sprängas loss på det sättet om dom behandlar det rätt.

Till saken; När rektorn då frågade om någon glömt sin väska på gården så kände jag mig genast jätteskyldig, trots att jag var fullt medveten om att min väska var på ryggen.

Jag var visserligen åtta år då, men det var det enda konkreta exemplet jag kunde komma på. Är jag i bråk med någon kan jag också lätt känna mig som ett svin, trots att jag egentligen inte är ”the bad guy” i situationen.

Onödigt! Känn dig skyldig och skäms när du förtjänar det. Annars är det bara onödigt ältande. Jag vet att jag tänker jobba på det i alla fall. Tjohej.

Kommentera

