Det blir ingen topp 10 biljaktsscener

Jag kunde nämligen inte hitta tillräckligt många biljaktscener som jag tyckte om så pass mycket att man kan sätta in dom på en sån här lista. Är inte heller jätteinsatt i varken action eller galna amerikanska roadkomedier (en ding ding ding ding värld).

Istället bjussar jag på fyra biljaktscener som då är mina favoriter. Vill även tipsa på en av Steven Spielbergs tidigaste filmer duellen, som bara handlar om en läskig truckerchaufför vars ansikte man aldrig får se, men som av någon anledning vill döda mannen i huvudrollen.

What’s up doc?, eller Go’dag Yxskaft, som vi känner igen den som i Sverige. Den innehåller givetvis två snubbar som håller i en stor glasskiva, en person på hög stege och en chinatownparad. Stad? San Francisco såklart:

Taxi 2, en fransk actionkomedi som jag älskade i mellanstadiet. Innehåller givetvis en sekvens där dussintals polisbilar krockar in i varandra så att det ser ut som en polisbilskyrkogård, med eiffeltornet i bakgrunden:

Matrix reloaded, andra delen i matrix innehåller en av dom maffigaste scenerna jag vet. Efter att ha sett matrix trodde man inte att scener med dom där agenterna kunde bli häftigare, men nu är dom on the road, så att säga. Man hade gärna fått skippa spöktvillingarna, dock.

Bullitt, den krönta kungen bland biljaktsscener, där skådespelaren Steve McQueen kör bilen själv, faktiskt. Också San Francisco såklart.

There are good cops and there are bad cops, and then there is Bullitt.

3 svar to “Det blir ingen topp 10 biljaktsscener”

  1. Urban Rikardsson Says:

    Coola videos! Minns att jag bara gapade i biosalongen under motorvägsscenen i Matrix Reloaded.

  2. mli Says:

    Hallå! Blues Brothers!

Kommentera

