Stereotyper lucka 23: Principgubben

Hur man avgör om det är en principgubbe eller inte.

Principgubbe:

Inte principgubbe:

Det finns något oerhört läskigt med gamla gubbar. Eller en del av dom. Man ser i deras ögon hur otroligt spända och ochilla dom är. Det finns liksom något sinnessjukt där. Rasism, sexism och homofobi är inte ovanligt, i synnerhet om dom har en religiös bakgrund. Man kan ju inte lära gamla hundar att sitta, eller vad det nu heter. Allmänt omodern syn på det mesta.

När jag i sjuan så spelade jag lite fotboll med mina kompisar, vi råkade få upp en boll på en balkong. Det var så kallade ”privatlägenheter” och alla som bodde i området var pensionärer. Vi insåg att vi måste knacka på hos någon för att återfå bollen.

Vi knackade först på en lägenhet, en tant öppnar och säger att det måste vara gubben på andra sidan, på samnma våning vars balkong vi måste haft upp bollen på. Tanten inser sedan att vi är ett par snorungar som spelar fotboll vid deras egendom, så hon börjar skälla ut oss. Vi knackar sedan på hos gubben, men han är inte hemma.

Jag återvänder dagen därpå, ensam, och knackar på hos gubben. Han ser först ganska snäll ut, jag frågar om han har min fotboll och det hade han. Jag frågar honom sedan om jag kan få bollen och just då ser jag en glimt av sinnessjuka i hans ansikte. Han frågar om jag inte vet att detta är privat egendom. Jag vill bara få min jävla boll och få det överstökat, så jag ljuger om att vi hade fått dit bollen utifrån gatan. Då säger han:

”Nu ljuger du fan så att du tror dig själv”.

Lite chockerad över att en gammal gubbe svär mig i ansiktet så påstår jag återigen att det är sant. Han upprepar samma sak igen och frågar var jag bor. Jag säger att jag bara bor en bit bort, bland dom nybyggda husen. Då säger han:

”Nu ljuger du fan så att du tror dig själv. Ljuger du igen så ska jag sparka dig i röven tills du flyger bort dit”. Han pekar mot portdörren.

Den här gången ljög jag ju inte ens! Förtvivlat erkänner jag att jag ljög och att det var dumt att spela på privat egendom. Jag får min boll tillbaka. Principgubbar… läskiga jävlar.
4 svar to “Stereotyper lucka 23: Principgubben”

  1. L Says:

    Jag har en pappa som är så, skäms så otroligt för den människan.

  2. Miks Says:

    HAHA, principgubbe! gubben på första bilden ser verkligen ut som en sådan 😦

  3. Magnus Says:

    Ja, för att det är HEEEEEEELT okej att spela fotboll på andras egendom – utan deras tillåtelse – och sen ljuga om saken. Det är helt klart du som är offret.

    Det finns bara en sak som är värre än principgubbar och det är principlösa ”offer”.

    • socialasituationer Says:

      principer är för mesar. Har man principer så tänker man inte till varje gång man gör ett val. Tror det var Soran Ismail som sa att han sket i principer. Han röker inte, men blir han erbjuden en cigg så överväger han varje gång och säger inte automatiskt ”nej”, det kan ju faktiskt komma en dag då han vill röka, även om den ligger bortom horisonten.

Kommentera

