Topp 10 filmer 2009

2009 är uppföljarnas år. Vi har sett ännu en Harry Potter, ännu en ice age, en ny transformers, en ny twilight, en fortsättning på Da Vinci-koden, en sorts prequel till x-men, en uppföljare till ”Natt på museet”, en ny terminator, en ny Final destination, en ny saw (precis som alla andra år, visserligen) en remake på Wes Craven-klassikern ”last house on the left” och en ny star trek-film.

Det har varit ett stort år för uppföljare, men ett väldigt litet år för filmatiseringar i sig. Nästa år kommer vi till exempel få se Tim Burtons filmatisering av Alice i underlandet och Peter Jacksons Tintin-filmer ligger bara runt hörnet.

Musikaliskt har 2009 inte varit ett stort år heller. Hannah Montana fick äntligen spruta fram sin första film, men den stod endast i skuggan till dokumentären this is it med Michael Jackson.


Hej, ta det här omslaget på allvar.

I Sverige har den mest uppmärksammade filmen varit män som hatar kvinnor och dess två uppföljare. Lukas Moodysson tittade blygt fram igen med mammut. Kenny Starfighter kom tillbaka och skulle vara yngre i filmen, trots att Johan Rheborg har fått en del nya år på nacken. Senast har vi även fått smaka på en ny Göta Kanal och Bröllopsfotografen av Ulf Malmros.

Det finns även ett par filmer som kommit ut, men som vi inte fått ta del av i Sverige än. Bland dessa ligger Roald Dahl-filmatiseringen Fantastic Mr.Fox av Wes Anderson, samt Where the wild things are av Spike Jonze. Sherlock Holmes kommer ut i Sverige vid årskiftet.

10. Whatever works

Jag har inte sett den här filmen än, men jag litar på Woody Allen och lägger den ändå här på en garanterad plats i listan. Andra filmer jag inte sett från i år som hade kunnat konkurrera med dom andra filmerna i listan är pixars Upp och (500) days of summer. Bland bubblarna som inte kommit in på listan, men knappt har vi boat that rocked och I love you, man. Båda underhållande, men en aning för sliskiga.

9. X-men origins: Wolverine

En schysst actionrulle, varken mer eller mindre. Ser nog mer fram emot framtida origins-filmer, då man bland annat kommer få se Magneto. En judisk mutant som gillar rostfritt stål.

8. Watchmen

Jag blev faktiskt riktigt besviken på den här filmen. Den hade hajpats så sjukt mycket och jag hade hört så mycket fint om den tecknade serien den bygger på (som jag aldrig orkat läsa). Jag hade förväntat mig något i samma nivå som Sin city eller V for vendetta, men fick i alla fall en hyfsad film att kolla på.

7. Fanboys

Den här filmen kom lite i skymundan i Sverige, känner jag. Den utspelar sig precis innan första Star wars-filmen kommer. Då menar jag givetvis den första som i den fjärde. Eller… det är ju den första egentligen, men… Ja, ni fattar. Ett gäng star wars-nördar i alla fall, en av dom har cancer eller något och kommer dö innan premiären. I äkta amerikansk anda drar dom ut på en road trip till George Lucas hus för att få förhandstitta på filmen. På vägen slåss som mot star trek-fans och så vidare.

Det här är ingen riktig spoileralert, eftersom den inte avslöjar handlingen, men min favoritscen är i slutet när dom andra ser filmen utan sin avlidne kompis. Precis när filmen ska börja så säger någon i gänget ”Guys, what if the movie sucks?”

Touché.

6. Coraline och spegelns hemlighet

Jag kan inte säga att jag blev helt och hållet hänförd av den här filmen. Men visst var den snyggt animerad och höll igång spänningen hela tiden.

5. Funny People

I det här komiska dramat spelar Adam Sandler i stort sett sig själv. Han tittar tillbaka på sin filmkarriär där hans mest kända filmer är där han spelar i barnsliga komedier i form av en sjöjungfru och en bäbis bland annat. Inte helt olik dom roller han faktiskt gått med på att få spela, back in the days.

Han får en sjukdom som kan vara dödlig och börjar coacha en yngre komiker, samt har honom som assistent. Det finns förvånandevis mycket att hämta i den här filmen, trots många dåliga skämt och likt ”på smällen” samt ”40-year old virgin”, en sorts handling som måste sluta med en klick för stor smör.

4. Harry Potter och halvblodsprinsen

Harry Potter-filmerna har bara blivit bättre och bättre för varje gång det kommit en ny. Det märks tydligt att dom äntligen hittat en regissör som rent socialt fungerar med dom unga skådespelerna, som i nästan alla tidigare filmer haft skitkonstig kemi med varandra.

Den sista filmen kommer delas upp i två delar och det är alldeles förståerligt. Trots att femte boken var fetast, så är det helt enkelt mer som händer i sista boken som är viktigt att ha med i en eventuell filmatisering. Jag ser mycket fram emot att få se dom.

3. Adventureland

Jag blev förvånad över att få se en så här välgjord ungdomsfilm. Den börjar ganska svagt, men när vår protagonist får gå igenom med sin kollega hur spelmaskinerna på nöjesfältet fungerar börja det ta form.

Min favoritscen är när dom äter spacebrownies och åker bumpercars till tonerna av The cure. Då får jag rysningar.

2. Inglorious basterds

Quentin Tarantino kom tillbaka och som han gjorde det. Jude som jag är, finner jag nazidödarscenerna fantastiskt underhållande, även om det gärna hade varit ännu råare. Balansen mellan komedi och drama har perfekt balans, som alltid när Tarantino regisserar.

Det känns dock som om han valt att sakta ner tempot lite och det fungerar utmärkt i till exempel öppningsscenen som är riktigt svår att titta på.

När jag såg den på bio så kände jag mitt hjärta bulta mot slutscenerna. Jag har nog aldrig känt mig så inne i en handling någonsin i en biosalong som jag gjorde då. Det här är en oerhörd film.

1. Avatar

Tveksamt tittade jag på trailern. Det var regissören till titanic (som jag ju inte gillar, eller?) och det var lustiga blåa gubbar. Men varför denna stora hajp? Visst, den har kostat över 400 miljoner dollar och tagit flera år att filma. Visst, man använder samma CGI-effekt som man kämpade hur länge som helst för att få till med gollum, fastän utökat och på hundratals karaktärer. Mina förväntningar var ändå låga.

För visst känns det lite overkill? Visst kommer filmen inte ens vara så snygg och historien jätteplatt, eftersom man inte pallat skrapa ihop ett bra manus, med tanke på att man kommer i byxan av dom visuella effekterna?

Alla mina förväntningar och teorier om den här filmen slogs ned. Det här är något av det häftigaste jag sett i mitt liv.

Man kan ju tycka att handlingen är lite uttjatad, där det handlar om kapitalister VS etiska livshjältar. Men jag älskar sådana här handlingar. Jag kan inte rå för det, och jag inte heller rå för att jag blir rörd av kärlekshistorien.

Nu ser jag mest fram emot att ännu fler bra regissörer hakar på den här filmtekniken.

6 svar to “Topp 10 filmer 2009”

  1. Jehas Says:

    Saw Avatar yesterday.. the story isn’t that mind blowing but the world that James Cameron created is simply amazing, all this attention to details is bluffing, it’s like living in this world. (and the 3d of course is awesome)

  2. Moa Says:

    Såg Avatar igår. Jag hade förväntat mig en storslagen skitfilm. Men herregud vad förvånad jag blev! Den var ju riktigt bra, häftig och fin!

  3. hellofellowamerican Says:

    Hade själv svårt att komma på en topp 10. Har endast sett 12 filmer från i år. Här är min lista (med betyg inom parantes):

    1. Zombieland (5)
    2. Antichrist (4)
    3. Män som hatar kvinnor (4)
    4. Sin Nombre (4)
    5. I Love You, Man (3)
    6. Whatever Works (3)
    7. Brüno (3)
    8. Bronson (2)
    9. Funny People (2)
    10. Baksmällan (2)

    Bubblare: Dumpa honom! (1) och Frankenhood (1).

    Ska nog ta och se avatar innan jag slår över till en arg avatarhatare. Det händer ibland när alla jag känner har sett en film och sedan hypar den. Man känner sig dum och bortglömd som inte har sett den, helt plötsligt.

    • socialasituationer Says:

      Ja, men det är störigt när förväntningarna rubbas. Nollställ förväntningarna och se det på bio i 3-d, så får du bilda din egen uppfattning.

      zombieland har jag inte sett än! (!)

      • hellofellowamerican Says:

        Ska till Berlin över nyår och hoppas få möjligheten att se den i 3-d på en Imaxbiograf. Har hört rykten om att det ska finnas där. Det hade varit något.

        • socialasituationer Says:

          Ja, det är ju meningen att man ska se den i imax. Så jävla dåligt att det inte byggs någon imaxbiograf för det användandet i Sverige. Cosmonova liksom.

Kommentera

