Nedstämd

Jag har dom senaste två dygnen känt mig lite nedstämd av lite olika anledningar. För att plåga sig själv lite extra drar man givetvis upp gamla sår inom sig själv och känner sig ännu sämre. Därför tänker jag dela med mig av olika saker jag brukar göra när jag mår kasst. Skulle funkat som en topp 10, men jag väljer att göra en vanlig lista, just den här gången.

1. Lyssna på musik.

Musik som får mig att må bättre brukar variera starkt,  mycket beroende på vad deppigheten beror på. Det finns givetvis skitmånga låtar att låtsasdeppa till och ännu fler låtar som man ”känner igen sig i” osv, men det är bara ett fåtal låtar som faktiskt fått mig att må bättre på riktigt. Dessa är:

Bob Dylan – don’t think twice it’s all right
Bob hund – Mer än så kan ingen bli
Queen – she makes me
The velvet underground – sunday morning
Mew- comforting sounds
red house painters  – RUBBET!!
Bright eyes – bowl of oranges

2. Prata med någon

Min flickvän, min underbara vän Ariel och min mamma är tre personer som jag någon gång har gråtit ut inför, för att sedan må bättre efteråt. Jag är ingen gråtare egentligen, men det kan lättare hända när man är med någon. Det är det som är så jobbigt! För man mår ju kasst när man är ensam! Så då sitter man bara där, ensam i sin misär. Man kan inte heller gråta och släppa ut känslorna, för det finns inget som riktigt framkallar det.  När man sen är med kompisar eller syskon så glömmer man ju bort att man precis mått dåligt.

Man kommer dessutom alltid på argument i efterhand till diskussioner man haft med någon man bråkat med. Fan vad jag hatar det.

3. Den här artikeln av LG2S

Ja, den artikeln är fantastisk. Den får mig nästan alltid att må bättre.

4. Se en film.

Det kan vara svårt att veta vad man borde se för att må bättre. Jag hade mått skitbra av att se sagan om ringen just nu till exempel, eftersom jag är sugen på att se den. Eternal sunshine of the spotless mind får mig nog alltid att må bättre. Kanske någon renodlad komedi kan funka också, typ Borat.

Eller någon kommersiell high school-rulle. Jag minns att jag tittade hemskt mycket på sådana filmer i våras, som fick mig på extremt bra humör vid en del tillfällen.

5. Ta en promenad

Framförallt om du är bakis. Frisk luft gör förhoppningsvis att du tänker i mer positiva banor än när du byter till ännu en ställning i sängen du inte kan somna in i.

6. Sammanfattning!

Det finns många olika sätt att må dåligt och det finns nog lika många sätt att bota det på. Ibland kommer det från ett helt oväntat håll, ibland har det varit framför näsan på dig hela tiden.

Promenad gör du till exempel oftast inte frivilligt. När jag vaknar med bakisångest är inte min första idé att ta en liten stroll på stranden liksom. Jag har mått dåligt i skogen med familjen vid en del söndagar och det är det har funkat. Men håll dig undan från släktkalas och pensionärshem.

p.s Jag mår bra just nu.

Ett svar to “Nedstämd”

  1. Miks Says:

    åh, comforting sounds 🙂
    fantastisk artikel du länkade, den ska jag spara i favoriter och plocka fram när jag mår sämre.

Kommentera

