Talking ’bout my generation: The O.C.

När jag gick i högstadiet så tittade alla tjejer i klassen på O.C. Dom köpte boxarna så fort dom kom ut och hade feta maratons. Sen kom Saturday night live’s parodi på slutscenen i säsong 2 med låten ”hide and seek” av Imogen heap, eller kanske mer känd som ”mmm… what’cha saaaaid”.

Jag tyckte O.C var utröntigt. En tjejserie. Som vilken töntig såpa som helst.

En kväll för några år sen var jag hos min vän Elin i Kristianstad. Vi hade varit ute i natten och skulle somna till något lättsmält. Hon satte på något avsnitt av O.C. Visst var det töntigt. Visst var det tjejigt. Visst var det dåligt. Men ändå satt jag där med fjärrkontrollen och satte på nästa avsnitt, efter avsnitt, trots att alla andra i rummet hade somnat. Jag kunde inte slita mig loss. Skaparna av den här skiten är helt enkelt världens bästa cliffhangermakare. Det var helt sjukt.

Tidigare i höst hade jag fortfarande denna kväll i huvudet. Jag tankade ner samtliga säsonger och började titta. Jag såg på skiten hela nätter. Jag drogs in i handlingen. Jag skrattade åt det faktum att huvudpersonen Ryan ska vara den snygga hunkiga killen, samtidigt som Seth ska vara töntig, när tjejer i riktiga livet blev uppåt öronen förälskade i Seth’s karaktär, samtidigt som Ryan bara anseddes vara tråkig. Och det är han ju också.

Jag skrattade mig dessutom ur stolen i den scenen där Marissa får ett omotiverat ”utbrott” och slänger in en stol i en pool framför sin mamma. Detta på grund av att:

  • Hennes pojkvän bor en timmes bilfärd ifrån henne
  • Hennes pappa är avlägsen
  • Hon tycker inte om hennes mamma så mycket.

Det var kanske i det avsnittet som begreppet ”emo” myntades, vem vet.

Jag har inte sett alla avsnitt än, men under säsong 3 så börjar serien sjunka ner i samma träsknivå som den där sunkserien ”one tree hill”, som går på kanal 5 nuförtiden. En av anledningarna till att serien slutade visas, när det begav sig.


Ryan räddar dagen.

Kommentera

