Social situation: Att låsa, eller att inte låsa.

Om vi säger att jag är hos en polare. Man säger att man ska gå på toa och går iväg mot toaletten. Det är bara vi och han i lägenheten och det är nästan helt säkert att ingen kommer besöka under den toalettid man har.

Låser man eller låser man inte? Jag brukar låsa per automatik, men tänker att ”fan! Nu sitter han där framför datorn och tänker något i stil med: Vad fan tror han? Att jag kommer storma in på toaletten och slå till honom? Ser jag ut som Bam Margera?”.

Eller när man är i sin flickväns lägenhet, då känns det helt meningslöst att låsa. Det är nästan en förolämpning, något man förbarmar sig över när man ändå råkar låsa av ren vana. Hon hör hur man låser och tänker säkert något i stil med: ”Vad fan tror han? Att jag kommer springa och försöka dricka upp hans kiss?”

Jag är väl kanske bara nojig. När brukar ni låsa toaletten?

8 svar to “Social situation: Att låsa, eller att inte låsa.”

  1. Nedmyr Says:

    Äh, jag låser alltid. Till och med när jag är ensam i lägenheten.😛 Sitter det inte i ryggmärgen att jag ska låsa är det stor sannolikhet att jag glömmer det när låset behövs…

  2. Mathias Says:

    Att låsa sitter i ryggmärgen och låt det så förbli. Alla låser väl när man ska kisselissa eller bajsa?

    • socialasituationer Says:

      om jag till exempel har grym musik ur högtalarna så sitter jag gärna med dörren öppen om jag är ensam hemma. Det finns många liknande exempel.

  3. Josefin Says:

    Är jag själv hemma är det en frihet att inte låsa tycker jag. Det i vanligt fall lilla rummet växer då och blir lika stort om utrymmet av hela huset/lägenheten!

  4. Taliah Says:

    Jag kissar oftast med öppen dörr och fortsätter snacka med de som är utanför. Nästan var som helst.

  5. Tobias Says:

    Kommer du ihåg i Israel där det inte finns lås? Hur gjorde du då? Helt plötsligt är det inget problem om man ska låsa eller inte längre, för alla vet att ingen kan det, och att man ska låta bli att öppna dörren om det är tänt. Bra mycket enklare.
    Stänger däremot gör jag alltid, även om jag pratar med någon samtidigt. Men det är pga lukten.
    Maimonides sa för övrigt att det är förbjudet att prata med någon när man är på toa. Fast det kanske bara gäller Hebreiska? Minns inte riktigt. Och toaletterna på medeltiden var nog inte riktigt lika fräscha som dom vi har nu.

Kommentera

