Topp 10 drömmar jag drömt

På begäran från Emelie, topp 10 drömmar jag drömt!

10. Drömmen om the who

Jag drömde den här när jag var kanske 15 år. Jag är på något som ger medeltidsveckan-vibbar av någon anledning. Vi är ute på ett ganska kulligt landskap med mina föräldrar. The who spelar. Jag är betydligt yngre än alla andra som mest sitter lite varstans och äter.

Jag vill gå närmare the who. Hoppar ner från en massa platformar och till slut träffar jag dom. Vi åker igenom en sorts portal, jag och the who. Sen är vi på ica och jag är plötsligt programledare för ett sorts töntigt program på kanal 5 där man ska visa utländska kändisar hur Sverige är.

9. Bussen i Lund

Jag står på en buss i Lund och ramlar runt. En kille jag känner är plötsligt i Malmö FF-mundering och har krulligt hår, han brukar ha rakt.

Han frågar var Jennifer är. Jag har ingen aning om vart Jennifer kan vara. Men det ska jag tydligen veta, för han utropar ”du har ju hånglat med henne!”. Konstigt.

8. Festival

Jag är på siestafestivalen i Hässleholm, men alla camps är sjukt ambitiösa. Det är stora tältsamhällen med olika teman, jag fastnar i ett orientaliskt tält, där en sorts tronförsedd sultan ger mig uppdrag, i gengäld kommer jag få hans dotter. Minns inte riktigt hur det där slutade.

7. Fantasi

Drömde den här när jag var typ 11 år. Två féer är plötsligt på mitt rum och ber mig hänga med. Jag är den enda som kan rädda deras värld från att förgöras av en gigantisk mask. Jag har ett paraply som kan flyga, med propeller och säte. Jag upptäcker att en gameboy är på, min kusin hade glömt stänga av. Jag hänger med féerna.

Jag började skriva ett gäng fantasyberättelser efter den här drömmen, där huvudpersonen som är jag i drömmen, heter Wert. Dom är helt okej!

6. Youtubefilmen

Jag och min syster tittar på en youtubefilm i drömmen. I youtubefilmen ser vi en insekt som dör. Det är väldigt detaljrikt och kletigt. Det visar sig att det fanns ägg inplanterade i insekten. Plötsligt dyker en snigel upp ut ur kackerlackan, vilket genast dödar kackerlackan. Sedan spräcks även snigeln och en fjäril kommer ut och flyger runt, innan en mask tar sig ut ur den. Det är tydligen insektsägg inplanterade i alla insekter. Detta är det äckligaste jag någonsin sett, tänker jag i drömmen.

Yotubefilmen och drömmen var så verklig att jag dagen därpå youtubesökte efter den i över en timme, innan jag insåg att det var en dröm.

5. Herrgården

Den här drömde jag när jag var typ 7 år. Jag minns bråkdelar av den än. Jag jobbar i köket på en herrgård och den är en sorts bal som vi serverar och jobbar på. Det finns träluckor lite varstans. Ett mord sker. Minns väldigt lite, men den extremt suggestiva stämningen i drömmen har gjort att jag minns dom små kvarstående segmenten väldigt tydligt.

4. Släkten, schäferhunden och bion

I den här drömmen är jag först på släktträff, sen besöker jag och min pappa en lägenhet och hämtar vår schäfer. Vi ska på bio. Jag går ensam på bion, men ingen i min familj är med. Bion är i ett köpcentrum och väldigt öppet. Det går runt en konduktör och kollar biljetter i bion, som om det vore ett tåg. Min familj är inte där än och dom har min biljett. Jag får panik, men börjar dricka fanta istället.

3. Det stora huset

Jag är på ett tak och smyger runt. Vi är sedan i ett hus och har extremt bråttom. Jag kommer till ett inglasat rum, som har ett hål i sig. Det är en rutschkana som leder till en pool som är under oss. Jag får instruktioner om att jag absolut inte får krossa glasskivan som blockerar hålet, men jag råkar krossa den när jag åker igenom hålet. Jag åker sedan fram och tillbaka mitt i rutschkanan helt okontrollerat. Jag är orolig över att bli utskälld av ägaren till huset, men får bara komplimanger över hur bra jag åkte i rutschkanan.

2. Mamma hatar mig

Jag drömde den här när jag var typ sex-sju år. Jag drömmer att jag gjort något som alla hatar mig för att jag gjort. Vid ett tillfälle, i slutet av drömmen, så kollapsar jag över att till och med min mamma erkänner att jag förtjänar dödsstraff. Jag vaknar gråtandes.

1. Skatefestivalen i Los Angeles

Jag skrev om den här när jag precis hade drömt den, så ni ska få se den i sin helhet:

Det börjar med att jag åker två år bakåt i tiden. Jag går runt på malmöfestivalen men det verkar snarare bara vara en massa skejtare och surfare som går runt och lever om. Jag träffar en söt, blond tjej som verkar vara väldigt snobbig i första intrycket. Jag raggar upp henne och vi går hem till mig.

Plötsligt är det morgon, det är som om det tog hela natten att komma hem till mig. Vi bor i en jättestor, lyxig villa, som ger lite OC-vibbar och min pappa erbjuder att hämta en handduk till mitt damsällskap så att hon ska få duscha. Samtidigt lagar jag mat till oss. Min ex-flickvän kommer hem till oss, men eftersom det är två år tidigare har vi aldrig varit tillsammans. Hon bär skejtarkläder och har väldigt mycket attityd. Jag berättar för henne att hon snart kommer vara tillsammans med mitt yngre jag, hon tror mig inte, eftersom hon tycker att jag verkar vara en sån tönt.

Den blonda tjejen kommer igen ut ur duschen. Här är mitt minne lite vagt, men det går flera dagar och den blonda tjejen bor kvar hos oss. Hon har en vit macbook-laptop och ligger i min säng med den. Efter ett tag säger hon att hon måste hem. Vi går ut på en plats som påminner om bo01 i Malmö och packar hennes saker. Hon har alla sina saker i trälådor, som man brukar ha djur i. Jag hade en manlig, nära vän i närheten också men kan inte minnas vem. I den minsta trälådan ska jag packa in hennes lilla kanin, som vi alla tycker är hemskt söt. Hon säger att hon ska åka till Höör, jag tar tag i hennes axlar och säger ”Trots att vi har väldigt lite gemensamt så tycker jag väldigt mycket om dig”. Sedan försvinner hon ur bilden och jag är i skolan.

Jag går in på en dator och kollar in den blonda tjejens hemsida. Hon går tydligen på samma gymnasium som jag gick på. heter Mattsson i efternamn och är riktigt bra på datagrafik. Jag pratar med Sofia i min klass om hur konstigt det hela är. Att det är två år sedan i Malmö, jag nämner något om att det är augusti. Sofia tittar konstigt på mig och säger ”Joseph, det är Januari. Och vi bor i Los Angeles”. Jag svarar med ”Men det var ju malmöfestival igår!”. Och hon säger ”Los Angeles har också en malmöfestival. Malmö är ett annat ord för bräda”. Jag blir jätteförvirrad.

Men jag går därifrån och är plötsligt med Ariel (kan dock vara en annan manlig vän jag har) och en annan kvinnlig bekant. Vi stöter på några surfare som busvisslar efter tjejen, hon räcker långfingret åt dem. Det börjar bli en alltmer tryckt och allvarlig stämning. Jag och tjejen går upp på ett tak, Ariel stannar där nere.

Här är det suddigt, men vi är plötsligt i livsfara och måste ner igen. Vi försöker med hissen men den är sönder. En man med solglasögon och gevär kommer springande mot oss. Han skjuter ett skott riktat mot tjejens bröst, men jag hinner avfärda geväret mot taket och ta geväret ifrån honom. Jag springer hastigt ner för alla trappor.

Väl framme möter jag Ariel, han förstår inte vad som pågår. Jag vänder mig om, ser mannen med solglasögon och skjuter tre skott mot honom. Han faller ner mot marken och dör. En ny man med solglasögon kommer med ett gevär mot mig. Jag skjuter ett skott av ren reflex, men missar. Han skjuter ett skott som träffar mig rakt in i bröstet. Nu är vi väldigt nära varandra och jag är på väg att falla ner till marken. Innan jag faller skjuter jag ett skott nära in på hans hals och kör in geväret genom hela halsen. Mannen ramlar och dör. Jag ligger döende på marken.

Jag har även haft en dröm där jag åkt roddbåt i Göteborg, en där jag skjuter en oskyldig människa och en där jag spottar en kassörska, utan att förstå varför.

2 svar to “Topp 10 drömmar jag drömt”

  1. Sunil Says:

    Det där programmet borde du fan sälja in till någon kanal. Låter som en succé. Bara inte Filip och Fredrik hinner före.

  2. Anonym Says:

    Jag drömde en gång för länge sen att jag dödade min far. Jag fick en oerhörd ångest av det. Men som tur var så visade det sig att jag dödade förra årets almanacka av min farsa. Logik? Inte så mycket. Freud? Antagligen ganska mycket Freud.

Kommentera

