Topp 10 soundtrack (av en enskild kompositör)

I somras kom sjätte Harry Potter-filmen. Jag insåg då att jag inte läst Harry Potter på evigheter och att det är den enda formen av bok som jag plöjt igenom som om det vore ett beroendeframkallande spel, som man läser långt in på morgonen. Jag bestämde mig för att läsa om alla sju böcker och började baklänges, eftersom jag tycker dom första böckerna är ganska fjantiga. Jag hade dessutom bara läst den sjunde en gång tidigare när jag köpte den i London samma dag som den kom ut.

Jag började läsa och satte igång bob hund. En artist som passar till alla tillfällen – trodde jag. Det visade sig att det svenska språket gav väldigt stor distraktion till läsandet. Jag satte igång spotify och hittade ett bra soundtrack. Under alla sju böcker läste jag igenom Harry Potters äventyr med olika soundtrack på. Jag satte på actionfilmssoundtrack om det var ett spännande kapitel, en snällare film under julbalen i fjärde boken och så vidare och så vidare.

Sen skapade jag den ultimata soundtrackspellistan på spotify. Inga röster hörs, bara filmkompositörers musik. Checka in listan här. Utav dessa soundtrack så är mina favoriter:

10. Sagan om ringen (Ja, vad fan. Alla tre!) (Howard Shore)

9. revolutionary road (Thomas Newman)

8. The curious case of Benjamin Button (Alexandre Desplat)

7. American beauty (Thomas Newman

6. King kong (James Newton Howard)

5. the assassination of Jesse James by the coward Robert Ford (Nick Cave & the bad seeds)

4. En geishas memoarer (John Williams)

3. kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare (Michael Nyman)

2. Edward scissorhands (Danny Elfman)

1. The boy in the striped pyamas (James Horner)

Bra soundtrack som inte finns på spotify eller som har för mycket röster i sig: Schindlers list, a beautiful mind, adventureland, brokeback mountain. Rekommenderar också musiken från ”medal of honor” som finns att hitta på spotify också.

Kommentera

