Topp 10 obehagligaste filmkaraktärer


I’m sorry, Dave. I’m afraid I can’t do that.

10. Count Dracula, Nosferatu (1979)

Werner Herzhogs version av den blodsugande greven är min personliga favorit. Mannen som spelar vampyren heter Klaus Kinski och är fruktansvärt obehaglig i den första scenen man får se honom. Det uppstår en sorts stel artighet mellan gästen, som ganska tydligt känner att spänningen är spänd, mycket med tanke på vampyrens härliga anlete.

9. Larry Gigli, Gigli (2003)

Hela den här filmen är bara fel. Man mår dåligt av att se den. Det blir inte ens komiskt. När Ben Affleck knäcker en laptop på mitten med sin knä som tillhör en snubbe han irriterar sig på, så utropar han: ”Suck my dick dot com!” Jag vill gråta.

8. Pennywise the clown, It (1990)

Jag var extremt clownrädd som barn. Jag är fortfarande ganska skraj för dom. Bilden ni ser ovan är från den första scenen man får se den här hemska clownen i tv-filmen ”it”. Min syster satt uppkrupen och satte på den här filmen när jag var runt åtta år. Jag såg början, den här scenen inleddes, pojken fick sina fingrar avbitna. Jag sprang in på mitt rum och somnade av skräck.

Jag såg om den i högstadiet. Inte alls lika läskig då och tyckte till och med att filmen var ganska tråkig. Men clownen, spelad av Tim Curry, är fortfarande obehaglig.

7. Rachel Ferrier, war of the worlds (2005)

Jag hatar den här jävla skitrullen. Mest hatar jag Dakota Fanning och att hon ska skrika hela filmen. HELA. FILMEN. Hatar henne. Obehagliga, lillgamla ungjävel.

6. Bill Lumbergh, Office space (1999)

Det är ganska svårt att berätta hur obehaglig och jobbig den här kontorschefen egentligen är. Jag låter youtube tala:

5. Jack Torrance, The shining (1980)

Behöver väl ingen närmare förklaring. Han yxar ijhäl en snubbe, tar en öl med spöken (hair of the dog that bit me) och hånglar med mögeltanter. Obehagligt!

4. Hans Beckert, M (1931)

Fritz Langs skildring om en barnamördare som är i farten. I ett ganska tidigt stadie får vi se vem som faktiskt chillat med dom här barnen. Ingen mindre än Peter Lorre (som senare medverkat i amerikanska klassiker såsom casablanca och mannen som visste för mycket) som många tyckte var en obehaglig typ på 30-talet när den här filmen fick sin premiär. Inte så konstigt, kolla bara på hans sjuka blick:

3. The cable guy, the cable guy (1993)

Den där påträngande och opålitliga kompisen som stör dig vid helt fel situationer, gör sig själv till martyr, arrangerar märkliga karaokefester hos dig, där han även fixar ihop dig med en prosituerad, som han betalat i förväg. Alla har haft en sån här kompis. Har man inte haft en, SÅ ÄR MAN EN.

2. HAL 9000, 2001: a space odyssey (1968)

Endast en röd prick med en ganska monoton röst, men ack så obehaglig. Det är förmodligen en av dom första datorkaraktärerna inom film som fått ett sammanbrott.

”I’m afraid. I’m afraid, Dave. Dave, my mind is going. I can feel it. I can feel it. My mind is going.”

1. Presidenten, Saló eller sodoms 120 dagar (1975)

Eftersom Saló förmodligen är en av världens vidrigaste filmer i världshistorien, ger vi givetvis en stor eloge till Aldo Valletti, som i filmen är så sinnessjukt äcklig och obehaglig att man tappar fattningen. Låt mig understryka att den här filmen innehåller både ultravåld blandat med perverterat tortyrsex och koprofili.

Presidenten, som är en av de fyra högre huvudena, som styr och ställer är mest obehaglig på grund av att han inte alls är lika manligt ruffig som dom andra. Han är mer avslappnad och skämtar även med dom andra. Han ler och skrattar. Tittar avslappnat på när yngre kvinnor tvingas till att bli kissade i ansiktet och blir matade med deg som blivit stoppade med spikar. Helt avslappnat.

Den här karaktären är essensen av sinnessjuka. Den mest obehagligaste människan som någonsin trätt fram på en bioduk.

5 svar to “Topp 10 obehagligaste filmkaraktärer”

  1. Sunil Says:

    Norman Bates för helvete!

  2. Doppel Says:

    För mig hade Mystery Man från David Lynch’s ”Lost Highway” hamnat på första. Fruktansvärt obehaglig figur.

    Saló har jag aldrig sett, men det låter minst sagt obehagligt.

  3. Miks Says:

    here’s johnny!

  4. Taliah Says:

    Saló är barnfilm jämfört med de filmer jag studerar… 😉

Kommentera

