Talking ’bout my generation: Lejonkungen

Jag är fyra år gammal och bor i Uppsala. Nu minns jag väldigt lite av det här, men enligt källor ska jag ha sett den här rullen på bio någon gång under november månad, 1994. På julafton fick jag ett fantastisk simbamjukisdjur. Min äldsta bror fick dock en annan simbamjukisdjur, som dock hade en magnet på nosen. Min syster fick således ett liknande mjukisdjur som liknande Nala. När man närmade Nala och Simbas nosar så pussade dom till varandra. Våra föräldrar uppmanade alltså till incest, precis som föräldrarna i lejonkungen gör.

Jag skojar givetvis. Mitt simbamjukisdjur var dock större och lurvigare på något vänster (häftigare). Eftersom storebror är störst fick jag stå åt sidan och kalla min Simba för: ”Simbis”.

Fick även en ashäftig pyamasdress med simba, men det är en helt annan historia.


Varför Elton John gjorde egna versioner av alla låtar i filmen, det kommer vi aldrig få veta.

Vi flyttar sedan till Israel, där denna fantastiska film kommer ut på video. Men på grund av vår geografiska missplacering får vi se lejonkungen med Nathan Lane’s stämma, istället för att höra dom där killarna för galenskaparna. Det dröjde dock inte länge förrän vi fick svenskt besök som hade med sig en video med ‘rätt’ språk.

Nu har jag lejonkungen på restaurerad och extramaterialfylld dvd på min stolta hylla. Ingen jag känner som är äldre än mig eller i min ålder har missat den här episka disneyrullen. Enligt mig det bästa disney gjort. Någonsin.

5 svar to “Talking ’bout my generation: Lejonkungen”

  1. Taliah Says:

    Jag kan visa dig några sidor ur en filmbok som kanske gör dig lite mer kritisk till den…

  2. Miks Says:

    men… simba och nala tillhör väl inte samma familj?!

Kommentera

