Festivalminnen 4: Roskilde 2008 och ångesten

Jag är nervös och livrädd. Jag hoppar på buss 4 mot Malmö central och köper en biljett, till Roskilde. Det tycker jag är fett. Att man kan köpa en biljett hela vägen till Roskilde från förortsbussen.

I limhamn hoppar Gustav på. Det är en mulen sommardagsförmiddag och pensionärerna stirrar på oss när vi spelar gitarr och sjunger mitt i bussen. Vi ska till Roskilde ta mig fan. Men jag är skiträdd. Rädd för att det är så stort. Rädd för att inte förstå danskarna. Rädd för att få inbrott i tältet. Jag har inte sovit något under natten.

Vi möter upp Ariel, Niklas och David på Köpenhamns central. Jag sätter på min nyinköpta cd-spelare och kör benny hill för förbipasserande på centralen. Vi drar och köper ett sexpack carlsberg. Gustav köper en flaska captain Morgan. Jag träffar min syster av en slump som också är på väg till festivalen med ett gäng Israeler.

Vi hoppar av tåget på Roskilde station. Folk kör vagnar fulla av sprit. Det är tältväskor och ihoprullade liggunderlag överallt. Vi åker svarttaxi till festivalen.

Jag är på väg att tappa min öl. Ett hav av folk. Tält. öl. Danskar. Så långt ögat kan nå.

Vi är på camping east. Ariel säger att east är häftigare, mindre svenskar och dräggigare. Jag vill egentligen protestera. Jag vill inte ha dräggigt! Jag vill inte ha danskar! Jag vill ha trygghet! Jag är rädd!

Men jag säger ingenting. Natten kommer. Kön är otrolig. Så otrolig att ett sexpack carlsberg är tvungen att gå ut över en stackars påse jag hittar. Jag finner ingen annan lösning. Hela natten kämpar vi oss igenom kön, med camping och för att få band.

Vi hade en stenkorkad taktik. Vi skulle låtit två av oss gå före med ett par tält, för att sedan hämta fler från andra sidan staketet. Sättet vi tog oss igenom var så klantigt att vi var tvungna att bosätta oss på P, en camping som låg långt bort från allt annat.

Vi försöker inte vara bittra. Någon gång vid åtta på morgonen har vi alla tälten uppsatta. Vi har givetvis tagit med oss flera tält åt polare som kommer senare. Jag hade bland annat släpat med mig mitt ex tält.

Vi behöver mat omgående och går mot eastcampingens central där det finns restauranger, tältaffärer, ölförsäljning, kiosker och ett par klädaffärer. Ariel rekommenderar nachosen, ”jag har längtat ett helt år efter roskildenachos”, säger han. Jag köper mig nachos, dom andra går och köper öl.

Jag börjar äta och är otroligt hungrig. Ju mer jag äter, desto törstigare blir jag. Men jag har inget att dricka och är för hungrig för att sluta äta. Plötsligt ser jag något i horisonten, det är Ariel som kommer gående. Han håller i något. Han kommer närmre. Framför mig släpper han ner något som ser ut att vara ett flak med iskall tuborg, då han säger ”halva är din. Grattis på födelsedagen”. Jag vill skrika av glädje. Gladeligen häller jag i mig den kalla ölen. Roskilde börjar nu.

Vi försöker få upp ett partytält, men den delen som ska fästa ihop toppen fattas, så vi får ha ett tak som sjunker ner på våra huvuden. Men kreativa som vi var, tog vi olika tältstänger, grävde ner den i marken och silvertejpade ölburkar längst upp för att taket skulle hålla sig högt.

Jag börjar bli full. Jag har inte sovit på två dygn. Härligt. Vi drar till ett danskt camp som bjuder på öl och snackar om skillnader i språket eller något sånt där. Klockan är ungefär fem på eftermiddagen när jag säger åt mitt anhang att jag ska hämta något från mitt tält och går iväg.

blackout.

När jag vaknar är klockan ett på natten. I tältet ser jag Jennifer och Karin, mina vänner från Lund. Dom gör mackor och bjuder mig på en. Dom hade tydligen kommit och satt upp tältet precis när vi var hos danskarna. Sen hade dom plötsligt hittat mig i deras tält, däckad. Det var ju tur att jag inte gick in i ett tält hos någon jag inte kände, tänkte jag.

Besviken över att ha missat dom timmar som är mest party under festivalen grämer jag mig hela dagen och börjar skämta om norskor. ”Jag ska ligga med en norska!” ropar jag skämtsamt. Men jag ligger aldrig med någon norska.

Festivaldagarna börjar närma sig, dagarna då musiken faktiskt spelas på festivalen. Fyra dagar av festivalen är ju så kallad ”warm-up” när man bara ser en del mindre band och ritar flaggor med snoppar på.

Första dagen ser vi Duffy och radiohead. Inga höjda ögonbryn där.

På fredagen hänger vi i campet helt vanligt. Mitt ex har nu anlänt till festivalen. Hon hade gjort slut med mig för knappt en månad sen. Sen dess hade jag även hunnit blir kär i en ny tjej och nobbad än en gång. Som ni förstår kära läsare, så befann jag mig inte i världens säkraste position, mentalt sett.

Alltid på festivalen, när jag inte var med mina polare eller lyckades snacka och har roligt med främlingar så mådde jag skitdåligt. Detta var ofta, eftersom sträckorna man ständigt var tvungen att gå var enorma, liksom köerna. Att vi bodde i utkanten av campingen var ingen bidragande faktor till något gott humör.

Hursomhelst, jag sitter i mitt camp, dricker, snackar, skämtar och sitter bredvid mitt ex. Mitt under ett samtal mellan mig och mitt ex avslöjar hon plötsligt att hon haft sex under festivalen med någon. När hon yttrar orden håller hon sig för munnen. Jag går därifrån. Det första jag tänker är om hon gjorde det i tältet jag hade tagit dit för hennes skull hela vägen från fucking Malmö. Sen kom jag på att det inte spelade någon roll. Jag mådde skit.

Jag gick ifrån campet en stund och träffade ett gäng glada danskar. Dom ville att jag skulle sjunga i en megafon och bjöd på öl. Ett tag ignorerar jag det jag nyss fått höra. Men känner efter ett tag att det inte riktigt går att stöta bort, jag behöver snacka med en god vän. Jag behöver prata med Ariel.

Väl i campet ser jag att mitt ex fortfarande sitter där. Diskret går jag mellan tälten så hon inte ser mig och säger till en annan tjej i campet att hämta Ariel. Han kommer och påminner mig om att vi ska se Nick Cave nu! Vi måste gå.

Vi sitter mellan ett par tält på en gräsplätt. Jag grät sedan för första gången på en festival. Och jag grät som fan.

Sen muntrar Ariel upp mig och vi går och ser Nick Cave. Första gången vi ser något på Roskildes största scen – orange. Dagarna fortsätter ungefär sådär. När jag är med Ariel och andra polare har jag skitkul och mår bra. När jag ser ett riktigt bra band, som Judas Priest så mår jag jättebra. Men vid alla andra tillfällen mår jag bara dåligt. Det blev inte bättre av att ett gäng danskar kommer och spelar skithög musik utanför mitt tält halv sex på morgonen. Det var 99 luftballons av Nena. På grund av låtvalet tror jag att det är tyskar och tänker för mig själv att dom jävlarna inte nöjer sig med att mörda 6 miljoner av mitt folk, dom ska tydligen väcka mig halv sex på morgonen också.

Vi åker hem efter en fantastisk konsert av bob hund. Jag har några av mina finaste konsertminnen från den här festivalen, men när det gäller själva campingen så funkade det bara inte. Jag var alldeles för spänd och mådde alldeles för dåligt över störiga känsloproblem.

Jag: – Jag ska nog inte tillbaka till Roskilde nästa år…
Ariel: – Vaa!!! Jo, det måste du. Du har helt klart fått fel upplevelse av Roskilde. Du måste ge den en chans till.
Jag: – Nja… jag tror inte det. Det är så dyrt… och köerna är långa.
Ariel: – Ja, vi får väl se.

Ariel vann. Jag återvände till Roskilde och jag ångrar det inte en enda sekund.

5 svar to “Festivalminnen 4: Roskilde 2008 och ångesten”

  1. Miks Says:

    usch, låter som en jobbig festival ;<
    har du aldrig besökt Arvikafestivalen? 🙂

    • socialasituationer Says:

      Jag har velat! Men Arvika krockar alltid med roskilde och jag har oftast godare vänner som åker till roskilde. Också är Roskilde bättre också, förstås.

  2. Vendela Says:

    haha, det var det.

  3. Miks Says:

    nästa år krockar inte festivalerna, såvitt jag vet, då Arvika är mellan 15-17 juli! :>

Kommentera

