Topp 10 ord jag älskar

För att vissa ord bara smakar godare än andra.

10. Nätfiske

När det står något i stil med att jag utsatts för nätfiske på antiviruset (men oroa dig inte! Vi fixar det), så blir jag bara glad. Nätfiske. Vilket fantastiskt ord ändå.

9. Poker

Många saker har jag brunnit för genom tiderna, men poker är nog det som låter finast att säga. Både ”film”, ”stand up” och ”Kingdom hearts II” representerar ju visserligen alla tre väldigt trevliga saker, men det smakar inte lika gott att säga.

8. Durkslag

Plastgrej som är ful, konstig och är skitjobbig att diska. Men ordet som beskriver detta. Ack, ja.

7. Viska

En liten viskning. Viska. Aaaah…

6. Blod

Det hebreiska ordet för blod, uttalas ”damm”. Skittråkigt. Fast en rolig sak är att ”mett” betyder död. Så när man var liten vid middagsbordet var det jätteroligt att säga att man var mätt. Att säga blod i en mening, på ett väldigt dramatiskt sätt är unikt för svenskan. Engelskans ”blood” låter alldeles för rått, när vårt ”blod” går att anpassa i tonläget på ett helt annat sätt.

5. Kanel

Fint ord. Fin krydda. Konstigt att det är en krydda, tycker ni inte? Jag ser inte kanel som en krydda. Jag ser det som… Kanel.

4. Mässing

Jag läste en gång en bok där dom beskrev ett dörrhandtag av mässing. Det var först i denna förtjusande beskrivning jag insåg att det här ordet äger. Det regerar!


Det är gjutet. Bokstavligt talat.

3. Honung

Det mesta som rimmar på honung låter faktiskt väldigt härligt. Kung. Pung. Sjung! Men just honung ger en helt ny nivå till det , med tanke på att man kan dra ut på oooo:et så att det låter helt fantastiskt smakrikt. Nalle Puh kan alltså dra åt helvete med sin ”honing”.

2. Mås

En fin mås. Att somna till ljudet av måsar vid hamnen. Aaaah… Mums.

1. Deluxe

Ett ord som både ger intryck av att något är lyxigt, men inte ytligt. Att något är dekadent, men inte sunkigt. Missbruka inte det här underbara ordet. Deluxe. Säg det till dig själv några gånger. Deluxe…

Vilket är ditt favoritord?

8 svar to “Topp 10 ord jag älskar”

  1. amla Says:

    MÄÄÄSSSSIIING! <<3<3<3<3

  2. Anonym Says:

    mitt favoritord måste vara kudde.
    för att den är mysig och för att ordet är så enkelt. kudde.

  3. Moa Says:

    Mitt favoritord är PLUSKVAMPERFEKT. Ända sen jag hörde det första gången har jag älskat det! Är det inte perfekt?

  4. Isak Says:

    Dunkel.

    Mysigt ord.

  5. Ellen Says:

    Har tyvärr inga svenska favoritord…bara engelska:
    Gobsmacked,
    & Pun (as in ”no pun intended”).
    Men jag tror ändå Conundrum är det bästa!

  6. Rövskägg Says:

    Visste du att det ord som är närmast besläktat med durkslag är tyskans ”Durschfall” – ”Diarré”

  7. Rövskägg Says:

    Ps.
    Betyder ordagrant ”Genomfall”

Kommentera

