Talking ’bout my generation: VM 1998

fifa 98

Som jag nämnt i tidigare inlägg så älskade jag Brolinhoppet från vm 1994 som jag fick se i dokumentären om slutspelet. Men det var först vm 1998 som man äntligen kunde engagera sig och följa ett vm live!

Sverige kom inte med, men det sket jag i. Det blev en fet jävla hype med vm på skolan. Alla samlade klistermärken till det ashäftiga albumet. Man tog fram ett antal kort som man ”satsade”, sedan gjorde man sten, sax, påse om vem som fick börja. Den som började klappade framför korten med händerna. Dom kort som vändes uppochner, fick den personen. Sen är det den andras tur osv.

Min bästa vän Jehiel var dessutom fransk och tyckte det var skitkul att det gick så bra för Frankrike.

Någon av hans syskon var där och såg finalen. Så sjukt det måste varit ändå! Se sitt hemland vinna över Brasilien som hade vunnit guld förra vm och två till innan dess. På hemmaplan! Jehiel fick den där fågelmaskoten som mukdjur i present. Den var cool.

Sen dess har jag följt varenda vm. Alltid hållt på Portugal av någon anledning.

Kommentera

