Festivalminnen 2: Emmabodafestivalen 2007

emmabodavackert

– Du borde hänga med till Emmabodafestivalen!
Emmaboda? Vad är det för festival?
– Det är typ som siesta. Fast bättre!

Så här löd ett samtal mellan mig och Berit någon gång under sommaren. Jag är i Oxelösund i min fasters stuga och får en megafon i födelsedagspresent. Jag fyller 17 år och har just efter blodad tand kommit fram till att jag faktiskt har råd med den här festivalen.

Jag frågar en av mina bästa vänner Jesper om han vill hänga med. Förr eller senare kommer han fram till att han kan hänga med. Vi får skjuts vägen dit av en som heter Lisa och min vän Linus sa i ett fyllesamtal att jag fick bo i deras camp. Jag konstaterar under samtalet: ”Åh, grymt! För jag har inget riktigt tält. Schysst!”.

Väl på Emmaboda visar det sig att det finns väldigt lite plats i det campet. Men en som heter Sebastian från Hässleholm räddar mitt och Jespers liv. Han och hans flickvän har tillsammans satt upp ett gigantiskt tält med tre ”innertält”. Där fanns gott om plats. Vi kunde inte varit mer tacksamma.

emmabodatält
Tältet i början av festivalen.

emmabodamegatält
Tältet någon gång mitt under festivalen.

Under natten ser vi något band, dricker öl och hänger i campet mot natten. Vårt camp består av många märkliga karaktärer som var ganska halvparty egentligen, Men det var ändå en rätt skön campkänsla. Under natten träffar vi en kille som kallar sig för Totte. Totte Bohman. Han var en kille som jag och Jesper citerade resten av festivalen.

Han berättade bland annat att hans pappas företag hade konkurrerat ut expert i Kalmar.  Expert! Att det inte var en enda i Kalmar län som inte kände till familjen Bohman och att han minsann själv var frisör. Vi tyckte mycket om Totte.

emmabodatotte
Totte.

Torsdagen börjar och så även den riktiga festivalen. Börjar hångla hejvilt och en Colombiansk kille blir kär i mig. Träffar världens skönaste gäng från Kalmar som jag börjar hänga hos. Röker jazztobak med folk men blir inte hög eftersom jag suger på att ta halsbloss. Dricker sofiero guld. Spelar ”jag har aldrig” och dricker blåbärsvodka som jag fått. Ser knappt några band. Halvdäckar på en madrass utomhus, får ananas och andra diverse saker intryckt i byxorna. Låter campet leka med min megafon som en natt blir stulen, jag stjäl tillbaka den.

emmabodaisak

emmabodakrabblund

”Joel” från ett Kalmarscampet blir jättehög och hamnar i en slags trans. När han vaknar upp ropar han ”ÅÅåååhh…! Fy faaan! Fy faaan! Fy faaaan! (Vad är det?) Jag hade en dröm! (Vad drömde du?) Aaasså fy faaan! fy faaan! Alltså… jag satt och spydde! (någon skrattar) eller helt alltså… Kalle spydde åt mig!”

Det här var förmodligen något av det roligaste jag hade hört. Fantastiskt, fantastiskt. Tidigare den kvällen hade han även tjatat om att man bara ska ta två bloss åt gången och att detta är anledningen till att man har två knän.

emmabodasofiero

emmabodafiskjakob*
Sofiero guld

Sista kvällen ser jag dinosaur j.r med en tjej som jag fyllestrular med hela kvällen. Vi var inne i det stora tältet och under den tid då vi gjorde vår grej så öppnades en av de innerliggande tälten, en ficklampa lyser mot oss och Sebbe ropar ”är det skööönt!?” Ganska fruktansvärt.

Hon åker dock hem mitt under allting, vilket jag inte fattade. Det är sista natten och jag är helt ensam. Alla jag känner hade däckat men jag var jättepepp. Vad fan skulle jag göra nu?

emmabodaaron

Allt blir fullständigt väldigt klart när jag mitt på grusvägen inte träffar någon annan än Ariel! Ariel och jag kände inte varandra så väl då, vi hade mest bara en massa vänner gemensamt. Men det var skönt att träffa någon man kände. Jag frågade vad han hade för sig, han skulle mot ett camp på ängen och hänga där. Jag ville hänga på! Inga problem sa Ariel. Men jag var bajsnödig erkände jag. Ariel svarar att vi kan dra till hans camp och hämta en toarulle, så fixar vi det.

Vi börjar gå mot bajamajorna med toarullen i hand. Ariel säger mitt i någon mening att nu så ska vi ”kissa, dricka och bajsa”. Detta omotiverade uttalande och sättet han sa det på gjorde det fantastiskt roligt. Jag hade fortfarande blåbärsvodka i kroppen, när jag efter mitt bajsande möter en hysteriskt skrattande Ariel som säger att han precis fått reda på att tjejer kan ”kissa och mensa samtidigt”.

emmabodaariel
Ariel. Tänk att han var 16 år en gång i tiden, höhö.

Vi sitter i campet som Ariel urpsrungligen var på väg till. Vår buss går nio på morgonen, så vi sitter där i flera timmar och bara pratar, dricker lite och skrattar. Olika människor kommer och går som sitter bredvid oss, men Alma ligger under hela natten i sitt tält med huvudet utstickandes.

Hon behövs, för annars hade bara jag och Ariel suttit där och pratar om kroppsvätskor och icke-existerande kroppsvätskor (smält smör som rinner ut ur naveln. Allt smör i småland!). När klockan börjar närma sig nio på morgonen så pratar vi slutligen bara om sats. Vi säger att vi förmodligen borde satsa på att packa våra saker. Ja, det satsar vi på svarar den andra.

Vi går till skogen. På vägen ser vi ett tält med raklödder på och båda ropar ”saaaaaeeeeaaats!!!!!” Vi packar våra saker, äter knäckebröd som vi satsar kaviar på. Dricker tuborg som folk glömt att dricka upp och börjar satsa på att gå mot bussen.

Jag pekar mot en kondom som ligger och skräpar och säger; Kolla! Sats! Riktig sats!

Vår bussvärd är av någon anledning indiehiphopartisten CK som ser till att vår packning hamnar på festivalbussen. Slitna fnissar jag och Ariel en stund om sats innan vi somnar på bussen.

emmabodacamp

Jag köpte ganska nyligen biljett till Emmabodafestivalen 2010. Fjärde året gillt!

4 svar to “Festivalminnen 2: Emmabodafestivalen 2007”

  1. Fridi mcweedy Says:

    fjärde året gilt! och jag kan inte förklarar hur mycket bilden på hasch-marcus gjorde min dag. tack.

  2. sebastian null Says:

    jag hade gärna viljat träffa nick och ”vadhonnuhette” igen. fina människor allihopa, på en festival som denna

    • socialasituationer Says:

      Jag träffade dansken på Roskilde i år! Men han kände inte igen mig, den jäveln.

  3. Ariel Says:

    Så jävla go festival!

Kommentera

