Social situation: Förfölja folk mot sin vilja.

Tänk dig att du sitter på en vanlig buss ut mot förorten. Du är av det manliga könet. Du ska av på en hållplats som ligger ganska långt ut från stan och det är få människor kvar på bussen.

Din hållplats kommer, någon hinner trycka på stopp innan dig. Det är en ung tjej, som genast ställer sig vid dörren, trots att det är några gator kvar innan bussen ska stanna. Förmodligen är hon inte helt hemma i det här området.

Du ställer dig bakom henne strax innan bussen stannar, hon går ut och du går ut. Hon går till samma riktning du ska, så du följer efter.

Hon går in på en gata, samma gata som du ska in på. Nu börjar det kännas lite obekvämt. Du är en man i mörka kläder och verkar förmodligen sjukt läskig som bara följer efter den här tjejen på en ödslig förortsgata.

Du börjar fundera på om du inte ska gå snabbare och gå ikapp henne. Då kan det omöjligtvis verka som att du förföljer henne. Sen tänker du att ”fan!” Att gå ikapp någon man förföljer är en av de äldsta tricken i stalkerboken.

Du tänker att du ska gå en omväg. Men tänk om hon dyker upp precis vid ditt hus? Tänk om hon har förföljt dig? Tänk om du blir mördad av henne och din sista tanke i livet var att inte få hennes liv att kännas mer obekvämt.

Vanliga tankar hos en judisk 19-åring på en lördagsnatt.

7 svar to “Social situation: Förfölja folk mot sin vilja.”

  1. Johan Eckman Says:

    Ha. Det där har jag också tänkt på! Åtminstone fram till punkten om att hon förföljt mig…

  2. ho'ey Says:

    Män i mörka kläder är rätt ofta läskiga. Du kanske borde tänka på att bryta upp med lite horisontella linjer eller primärfärger. Det går ju faktiskt inte att bli våldtäktsmördad av någon i randigt.

    • socialasituationer Says:

      Sant, sant. Men jag har en mörk vinterjacka. Det är inte så mycket jag kan göra åt det. Kostar så mycket med vinterjackor, så jag ids aldrig köpa någon ny. Den jag har nu är både kall, ful och mörk. Skitdålig vinterjacka.

  3. ho'ey Says:

    En rosa halsduk? Min favorit är rosa och orange randigt, det signalerar harmlöshet och sinnesförvirring.

  4. hanna Says:

    Jag bryr mig nog inte om mannen som förföljer mig har något ljust på sig, jag tycker det är skitäckligt i vilket fall…

  5. hanna Says:

    Menade inte förföljer mig med mening utan, går samma väg som mig när de är mörkt*

Kommentera

