Festivalminnen del 1: Siesta 2007

siesta

Jag går ettan på gymnasiet. Sitter på en sorts andlig lektion i rörelse, ljud och andlighet. En sån där kurs man måste gå om man går teater. Lärarinnan föreslår att vi ska ha en sorts föreställning i slutet av maj. Folk ser tveksamma ut och Diana i min klass säger: ”Jag kan inte. Jag ska på siesta”.

Det där rann ut i sanden på ett eller annat sätt. Jag hade hört talats om den här festivalen många gånger på bilddagboken. Många jag kände skulle dit. Vad var det för något? Vad är festival för något?

En dag kommer Viktor fram och säger att svenska akademien och promoe ska till siesta! Vi måste dit! Men har du tält frågade jag? Ja, hans farsa har sa han. Jag packar väskan och går och ser teater på torsdagen.

adhd

Samma kväll träffar jag Viktor och vi hoppar på tåget mot Hässleholm. Vi hittar inte riktigt där och folk kastar ägg på oss från bilar. Till slut hittar vi till campingen. Bandskaffandet hade stängts ner, men vi kom in genom att visa vår biljett. Vi hade ett tvåmannatält, jag drack en pilsner urquell. Vår packning fick inte plats i tältet. Men en viss Per från Trelleborg hade ett femmannatält för sig själv, så där la vi in vår skit.

Jag har bara med mig 350 ml vodka och ölen jag nyss drack, så jag körde straight-edge den kvällen. Folk dansar till en fet högtalare. Vi träffar roliga människor. Viktor får hångla. Jag träffar en som heter Simon som ser ut som en final fantasy-karaktär.

Morgonen därpå bjuds vi i campet på jordgubbsdrinkar med riktiga jordgubbar i av campet. Det är skitvarmt. Jag dricker upp min vodka. Är fast besluten på att jag minsann ska få hångla idag. Det var en Antonia i campet jag var intresserad av. Hon var inte intresserad av mig. Men det gjorde inte mycket. Jag drar och ser the animal five. All alkohol jag nyss druckit kom ut genom svett under konserten kändes det som. Det var min första riktiga festivalkonsert.

Jag går ner till campingen för att hämta en grej och sen träffa Viktor igen. Men fastnar. Något händer. Jag inser charmen med att prata och lära känna främlingar på festival.

jagsiesta
Jag på siesta.

Plötsligt trippelhånglar jag med ett par. Plötsligt halsar jag ur en tequilaflaska. Plötsligt ramlar jag från en stol och skrattar halvt ijhäl mig av ett skämt som en Göteborgare säger. Allt är fantastiskt.

Eftersom Viktor hånglade med en på torsdagen kände jag att jag måste slå det. Tog min oskuld vintern innan, vilket var katastrof. Nu jävlar! Tänkte jag. Hånglade som en galning. 16 pers minst tror jag, under två dagar.

Jag går med en tjej och träffar Ariel. Han säger ”Fan Joseph, varenda gång jag sett dig här så är du tillsammans med en helt ny tjej!”. Tjejen jag är med tittar suspekt på mig. Jag räddar situationen genom att säga att den här tjejen är alldeles speciell! Jag gör en handrörelse under det jag säger och tappar kondomen i handen som jag skamset plockar upp.

Och får ligga. Är full och använder kondom, så det var mest meningslöst juckande.

Sen träffade jag Berit för första gången i mitt liv. Hade hört jättemycket om henne. Kändes som att hon kände alla i Malmö. Vi gick runt till camps och introducerade mig som jude. Sen åkte hon, jag och Viktor hem tillsammans tidigt på morgonen.

Festival att minnas. Enda festivalen med fjortisfylla och nästan lite galet begär till att hångla med så många som möjligt. Skönt att jag släppt det, kan jag tycka.

Ett svar to “Festivalminnen del 1: Siesta 2007”

  1. sari Says:

    var jag också en såndär ”alldeles speciell” tjej på emmaboda? höhö.

Kommentera

