Topp 10 saker som stör mig på facebook (eller som har med facebook att göra i alla fall)

Jag använder för övrigt facebook på engelska, så att ni är varnade. Amerikanska hemsidor som översätts till svenska blir så jävla lama. Förlorar sin personliga touch, om den skulle finnas. ”Logg” liksom. Vad fan.

10. Folk som inte visar sin ålder

Vad är problemet? Okej, du är femton år. Vad tänkte du göra på facebook egentligen? Ragga?

9. Folk med den här profilbilden:

Jag har inget emot AIK, men ni kan fara åt helvete.

8. DU MÅSTE SE VAD SOM HAR SKRIVITS FÖR DU HAR SKRIVIT HÄR EN GÅNG

Jag kollade igenom gamla bilddagboksbilder som någon hade laddat upp. Jag tänkte ta och kommentera en bild men tänkte direkt att ”Nej, då alla andra som kommenterat en notification”

NEJ JUST DET, jag glömde att jag inte var på fittfacebook.

7. Folk som untaggar sig själva för att dom är fula

Det har väl hänt er? Ni hittar en gammal bild ni laddat upp och ser att en person på bilden inte är taggad, ni försöker tagga, också står det att man inte kan göra det för att personen har tagit bort sig själv. Fail in life.

Om det inte har hänt er så är ni den som untaggat sig.

6. När en notification dyker upp två gånger för att man råkade klicka upp den precis när den hade tonats bort.

Behöver ingen närmare förklaring.

5. Folk som stör sig på pokes

Man vet att en diskussion håller på att dö ut om någon börjar klaga om poke’sen. ”Vad är grejen med den? Den är helt meningslös!” Någon annan säger: ”Ja, det är för rädda människor som inte vågar skriva.”

Sen fortsätter det på det spåret en stund.

4. Macanvändare

Jag hade kommit på något briljant här. Sen kom jag på att jag även störde mig på statusuppdateringar där folk informerade att dom äääääntligen skulle få sin macbook.  Så jag skrev kort och gott ”macanvändare” som anteckning. Nu minns jag inte var det briljanta var för något. Macanvändare i alla fall. Sämst är dom.

3. Folk som dissar facebook

Nu menar jag inte dissa, som att säga något lite dumt om, utan om folk som skippar att skaffa facebook helt enkelt. Jag satt på ett café igår och hörde ett gäng på två tjejer och en kille i min ålder som började prata om ett grupparbete i skolan. Dom diskuterade hur dom skulle få fram ett meddelande till hela gruppen (det var förmodligen bara en del av gruppen på plats). Som förslag sa en av dom att dom kunde göra en grupp på facebook (eller massmeddelande, fan vet jag. Jag är väl ingen tjuvlyssnare heller). Som svar på detta säger ena tjejen att hon inte har facebook.

Varför det undrar den andra tjejen. Svaren som gavs här kom jag fram till tre saker:

  • Hon finner ingen poäng med det. Hon tycker att hennes sätt att kontakta människor i övrigt gick hur bra som helst.

Svaret på detta var: Men det är ju så smidigt! Och som till detta är det ju jättebra så att vi kan samlas på internet, så slipper vi ringa runt till alla!

  • Hon är rädd för att bli stalkad

Svaret på detta var: Men man kan ju begränsa facebook så att ingen ser dig överhuvudtaget, förutom dom som du frivilligt lägger till som vänner!

Jag fattar inte. Jag förstår att man kunde dissa lunarstorm. Förstår att man kunde dissa msn. Förstår att man kunde dissa bilddagboken. Men att dissa facebook år 2009? Det är bara att jävlas med alla man känner. I alla fall i vår generation. Efter en lång diskussion där den här personen argumenterar lika envist som en förintelseförnekare kom jag fram till min sista punkt:

  • Den här människan är dum i huvudet.

2. Höstmysuppdateringar

Eller alla ”Hihi, nu är det inte sommar längre, så nu har jag en ursäkt att sitta framför tv:n och lata mig”. Man undrar lite vad dom här människorna gjorde hela sommaren. Gick dom ut och åt glass på hamnen och badade med småkusinerna varje dag? Även när det regnade? Vill dom bara få det att verka som att dom är duktiga och aktiva människor resterande årstider? Och varför i helvete behöver man ”en ursäkt” för att få lata sig? Har dom en liten röst i huvudet som ger dom skuldkänslor så fort dom latar sig när det är bra väder ute? Jag fattar inte.

1. Dom som blandar ihop grupper med page’s

Det här är väl mest facebooks fel eftersom dom gjort båda formerna identiska med varandra på senare tid. Det finns gruppen ”anti sd” och sen finns det en page som heter ”Sverigedemokraterna i riksdagen – nej tack”. Man kan bli ett fan till ”jordgubbar” och vara medlem i gruppen ”Vi som älskar jordgubbar”.

Nu är jag ju visserligen inte så mycket till övers till någon som är med i dom här grupperna alls. Men man undrar ju lite hur folk tänker när dom skapar skiten.

Det har blivit alltmer populärt med page’s för att det ser ”lite fräckare” ut att man är en fan till något och inte ”medlem” till något. ”Medlem” låter så tråkigt.

Om det redan finns en ”sverigedemokraterna i riksdagen – ja tack” som page och någon försöker göra en parodi på den genom att skapa ”Anton Abele i riksdagen – ja tack” så tänker man ju att dom rimligtvis borde skapa en page också, men tydligen inte. Den finns som grupp, den.

Dom bästa nötterna gör även events i form av grupper. En stående ovation till dom.

Som lite grädde på moset:

collegehumor.32189fa5be9d349c45223dbc1da3f5d6

8 svar to “Topp 10 saker som stör mig på facebook (eller som har med facebook att göra i alla fall)”

  1. virre Says:

    Jag hatar statusuppdateringen ” dags för fredagsmys” Med hundrafemtio Y:n från den förbannade reklamen jag stör mig ännu mer på. att folk sen oxå skriver den varje fredag är otroligt drygt.

  2. Nedmyr Says:

    Seriöst. Jag läste det här inlägget. Sen kollade jag min facebook. Det första jag ser är: ”Den här personen and 7 other friends became fans of Vi som gillar Julmust”. GRAARRRGGHHHH!!!! Jag klamrar mig fast vid hoppet om att det är något fel på översättningen av svenska facebook. Och att det är en tysk som har skapat ”page:en” eftersom det av nån anledning är stor bokstav i början av Julmust… 😥

  3. hellofellowamerican Says:

    Äh, macanvändare som inte stoltserar med det är väl ok? Jag menar sådana som är medvetna om att de inte är speciella för att de har en likadan dator som miljontals andra. Jag är en sådan macanvändare. När jag köpt min dator skrev jag endast en statusuppdatering om det. Men har inte nämnt det sedan dess.

    • socialasituationer Says:

      Absolut! Det är bara militanta och propagerande macanvändare jag har något emot. Jag har egentligen inget emot macdatorer heller egentligen, förutom att jag är så pass van vid windows att jag blir frustrerad över att det inte fungerar likadant.

      Urzäktar om det framgick som om jag ogillar allt som har med mac att göra. Trodde det skulle ge det lite mer av en komisk touch då. Eller… nåt.

  4. Johan Eckman Says:

    Vadan detta mac-hat?

  5. Miks Says:

    jag och min pojkvän brukar sitta och ”puffa” varandra, det är roligt!

  6. anonym Says:

    facebook nej tack för min del men dom som gillar det varsågod upp till dom.

Kommentera

