Topp 10 människor man inte kan låta bli att älska

10. Partille-Johnnys

Det är ju något otroligt gulligt med dom här killarna. Man kan verkligen se hur dom kämpar för att få komma med i paradise hotel om några år. Hur dom väntar i någon förort till innerstan på att flickvännen med vänner ska förfesta färdigt och åka med in till klubben. Hur han gör slut med sin sambo som oftast tar hand om kidsen. Sambon som hämtar upp på dagis, bor högt upp i lägenhetshus och ser på bolibompa. Dom kommer dock alltid ha en trevligare julafton än honom.

9. Hiphopkepsmänniskor

Jag älskar bra hiphop. Jag har inget emot genren i sig och kan tycka att det kan passa vid fler tillfällen än vad många kan tro. Men att vara hiphopare alltså. Det är ju alldeles fantastiskt. Jag pluggar i Lund nu och det näst-vanligaste efter fjällrävenväskor är just dessa wiggers som går runt med sina fantastiska kepsar. Varför är dom just i Lund? Varför hiphopstilen? Vi kommer nog aldrig få svar.

8. Poppare

Jag är på way out west 2008. Henrik Berggren står på scen och kör igång en låt efter att ha sagt ”den här är till dig Anders”. All hårsspray, v-tecken vid ögat och såpbubblor i hela världen går inte emot den enorma våg av poppare som man fick skåda där, på plats. Jag vill nog inte ens veta hur många liter kajalsmet som städarna fick skvätta bort dagen därpå. Jag inser, då jag ringer till min popparvän i Malmö under ”no time for us” att jag fanimej älskar dom här människorna.

7. Hipsters

Denna subkultur som växt till sig ordentligt i Chicago (bara Chicago) är några av de mest hatade i USA. Vart man än googlar om dom så står det alltid om hur låtsascoola hipsters är och hur dom ständigt pratar om band som ingen känner till. Man inser självklart senare att det är just dessa hipsters som faktiskt har en distans till sig själva som dessa arga nättroll bara kan drömma om. Det värsta är att Stockholmssnobbar har tagit tills sig det här uttrycket och tror att det är okej att använda på riktigt i Sverige. Det är det inte (ja, jag bestämmer det). Hipsters finns inte i Sverige på riktigt. För att vara hipster krävs pabst blue ribbon och parliamentcigg. Dessa går inte att köpa i Sverige.

6. Fanboys

Jag skulle egentligen skriva en hyllande beskrivning av en polare här. Men han ville inte kategoriseras så det fick bli utan. Synd!

5. Kalenderfolket

Jag har en kalender. Moleskine till och med. Den är snygg och jag tänker mig att jag för en gångs skull kan få till en personlig touch i min kalender. Det har aldrig gått innan. Jag ser dessa kalendermänniskor. Dom skriver allt i sina kalendrar. Inte bara jobbtider, tandläkartider och när tentor ska lämnas in. Utan att ”NU är det fest!”, ”Kalle K 22 år!” och ”träna vaden!” Dom bestämmer när dom ska träna! Inte nog med detta, för att vara en riktig del av kalenderfolket måste man ha pennor i alla färger så att man kan rita hjärtan på ”Min och Martins ettårsdag” och för att kunna rita granar och grejer kring jul. Man vet aldrig om kalenderfolk är praktiskt härliga eller bara jävligt läskiga.

4. Turistpappan

Om du någonsin gått en turistguiderundtur, varit på museum utomlands, eller liknande, så har du säkert sett turistpappan. Han har solglasögon på glasögonen som går att fästa på och av. Han har magväska. Han har egen mat med sig i små lådor. Ibland har han en massa barn med sig, ibland är han av en äldre variant och är bara där med sin fru. Han har skägg.

Min pappa är en turistpappa. *stolt*:

pappa
min turistpappa med sina söner.

3. Människor som äter äpple med kniv

Behöver ingen närmare förklaring.

2. Dom bittra som ändå har ett hjärta av guld.

Stereotyp som alltid dyker upp i på film, men även ibland i verkligheten. Dom är givetvis en aning mer nyanserade i verkligheten än vad dom är i ”the terminal”. Men vi har väl alltid känt oss en aning paffa när en vanligtvis sjukt butter och sur människa plötsligt ger en, en komplimang eller liknande? Eller är det bara jag?

1. Dom som drar till med omedvetna kultcitat

Har du aldrig känt att du under en viss social situation kunde svära på att det en viss person precis hade sagt, hade varit precis en sån sak som folk hade citerat i evigheter, om det hade dykt upp i en film? Kanske bara vanliga små saker som uttalas roligt, såsom ”Jag vill knarka!” och ”Det är lunch”. Eller längre varianter som påverkas mer av sitt innehåll. Till exempel: ”Okej, vi kan ha en förfest. Men det ska vara en förfest på mina villkor”.

3 svar to “Topp 10 människor man inte kan låta bli att älska”

  1. Taliah Says:

    Men… JAG är ju typ hipster 😮

  2. Taliah Says:

    Eller nä.

  3. Anna Says:

    IIIIIIIhhk!! jag är din popparvän i malmö! 🙂 and you do love me! ja saknar dig din snopp 😦 <3<3<3

Kommentera

