Topp 10 stand up-komiker

För ungefär ett år sen höll jag på att slipa på ett stand up-manus till mitt projektarbete i tredje ring på gymnasiet. Jag såg hur mycket stand up som helst. Hyrde alla Eddie Izzards dvd:er. Analyserade Jim Carrey’s sätt att röra sig på scenen och Richard Pryor’s improvisationsförmåga. Därför anser jag mig själv vara ganska orienterad på stand up comedy och tänker nu lista; Topp 10 stand up-komiker!

10. Eddie Murphy

Innan ”snuten i hollywood” var Eddie Murphy känd som en svärande och galen jävel som bland annat snackade om att alla män vill vara otrogna och att han inte gillade bögar (något som skapat extrem debatt bland youtubekommentarer på senare tid). Ingen kan dock ta ifrån honom det han sa vad fan han ville på scenen, på samma gång som det är roligt. Det är ju trots allt det som stand up handlar om. Eller hur?

9. Dane Cook

Grejen med Dane Cook är ett det är sjukt amerikanskt, väldigt inövat och otroligt simpel humor. Men det är bra simpel humor. Sättet han leverarer det på och dom små detaljerna under monologerna gör att även den mest pretentiösa jäveln inte kan se en Dane Cook-dvd utan att skratta lite i smyg.

8. Sarah Silverman

Hon skämtar med sin man om att hon ligger med Matt Damon och om att Paris Hilton varit i fängelset när hon precis kommit ut; Framför Paris Hilton. Sarah Silverman är en av många anledningar till att jag själv är en stolt jude.

7. Jesper Rönndahl

Inte så mycket av en stand up-komiker än, eftersom han ganska nyligen hoppat av radioprogrammet pang prego för att ägna sig mer åt det och medieproduktion. Men om man har sett ”dagens tips” på youtube, hört honom på pang prego och sett honom på centralskolan så bör det räcka för vemsomhelst att ha med honom på den här listan.

6. Petra Mede

Mina vänner har väldigt splittrade åsikter kring Petra Mede. Vissa tycker att hon bara är högljudd och jobbig, andra tycker att hon är fantastiskt bra. Ett argument för den första delen är ”ja, men som i parlamentet så kan hon inte komma på något roligt, så hon säger bara något väldigt snuskigt”. Något snuskigt som är sjukt bra sagt, vill säga. Där sitter alla i parlamentet och drar deras löjliga skämt och Petra kommer som en frisk vind. Hon kommer till schlagerfestivalen och bara ironiserar allting. Petra Mede är en fantastisk person.

5. Soran Ismail

Om ni läst min blogg i tidigare inlägg så vet ni redan om att jag gillar Soran väldigt mycket. Han gav mig väldigt fina tips om stand up när vi mailade lite förra året. Känns som att jag vill ta in mig i stand-up branschen bara för en chans att bli polare med honom. Han är så fantastiskt skön och har en otrolig självdistans (A och O i humor). Förutom att han är en väldigt bra komiker så är det även otroligt skönt att han inte som Özz Nüjen bara skämtar om att han är kurd, även om han även kan göra detta väldigt bra om han skulle få lust till det.

4. Magnus Betnér

Det blev mycket snack om svenska komiker nu. När jag var yngre tyckte jag att svensk humor sög. Nu vet jag bättre. Kolla på varan tv, killingänget, grotesco, anders & måns och… Magnus Betnér. Han är inte bara stand up-komikern som är arg, gnäller, vågar säga vadsomhelst och som är genusmedveten. Han är även kompentent nog att stå för alla åsikter och för att göra en tydlig skillnad på vad han menar allvar med och vad som är skämt. Inte Sveriges roligaste komiker, Sveriges viktigaste.

3. Eddie Izzard

Egentligen världens bästa komiker någonsin. Men han är ingen personlig favorit, så han hamnar bara trea, lite som att Gudfadern är världens bästa film och alla vet detta, men man värdesätter den inte lika högt som en film som betytt lika mycket för en personligt.

2. Louis CK

Jag kan knappt beskriva hur klockren den här människans fingertoppskänsla, humor och genialitet. Den är ogränsbar. Han är som en oändlig källa av inspiration. Herregud.

1. Bill Hicks

Dog av cancer 1994 vid 30-års åldern. Det är svårt att säga hur mycket den här personen hade kunnat påverka världen, med tanke hur mycket han påverkat den under sin korta stand up-karriär. Radiohead har dedikerat ett band till honom, tusentals människor har tatuerat in citat som han sagt under rutiner och två vietnamveteraner letade upp honom en gång för att bryta några ben på honom.  Bill Hicks var kort och gott ett geni. Detta kan jag bevisa så här:

7 svar to “Topp 10 stand up-komiker”

  1. Taliah Says:

    Bra lista! Bill Hicks ❤

  2. Linus Says:

    Saknar Mitch Hedberg! Skönt att se någon uppskatta Louis CK i övrigt.

  3. Fridi mcweedy Says:

    Snyggt, snyggt, snyggt! Så snyggt att du fick bli min dagens blogg fast att ingen läser min blogg. (Men om någon stackare någon gång läser, så hamnar dem kanske här). Hurra!

  4. amla Says:

    trist kille, billyboy

  5. litentanta Says:

    Härligt att se nån annan som faktiskt inser, anser?, tänker? att Izzard är ganska ok, eller då som i mina ögon helt jävla underbar!! Men du får inte glömma Bill Bailey ;- )

    Ha det!

  6. Jesus Says:

    Jag önskar att jag sett fler på listan 🙂
    Izzard i Malmö i december! Jag och min polare ska dit 😀

  7. Topp 10 svenska skådespelare « Says:

    […] Först vill jag bara säga förlåt till Alex, eftersom Dolph Lundgren inte är med på listan. Den här listan behandlar varken komiker eller actionstjärnor, utan just skådespelare. Människor som varit med i dramatenpjäser och så vidare, tråkigt nog. Om ni vill läsa om komiker, hittar ni en annan topp 10 för just sådana här. […]

Kommentera

