Talking ’bout my generation: Brolinhoppet

Jag var för liten för att komma ihåg VM ’94 ordentligt. Men några år senare sätter min äldsta bror Tobias mig framför tv:n och säger: ”Ingen vill se fotbollsdokumentären med mig. Du måste se detta med mig”. Så vi sitter och ser dokumentären om Sveriges väg mot bronset och Tobias pekar på skärmen och förklarar pedagogiskt om fotbollsregler, Maradonas dopskandal och så vidare.

Tomas Brolin blev genast min favoritspelare. Jag vet inte riktigt hur eller varför. När han gjorde mål fick han helt enkelt för sig att springa lite, hoppa upp i luften och snurra ett helt varv i luften innan han landade igen. Jag älskade det hoppet.

Jag började göra hoppet i Israel på skolan, vid dom få gånger jag lyckades göra mål. Jag var så stolt över att Sverige hade fått brons ’94 vilket jag berättade för mina klasskamrater, högst malligt.

Dom trodde dock inte alls på mig.Macabi Tel aviv (ett av Israels bättre ligalag) kan krossa Sveriges landslag!”, ropade en av dom tuffare killarna hotfullt. Jävla barn.

Ett svar to “Talking ’bout my generation: Brolinhoppet”

  1. Spirulina på smällen Says:

    Det var välidgt länge sedan har var bra 🙂

Kommentera

