Topp 10 bloggar

När jag berättar för vänner som en gång i tiden knarkade palestinasjal att jag har en blogg, så tittar dom skeptiskt på mig och säger att dom inte gillar bloggar. Nej, bloggar är ett helvetesinstrument som ger utrymme för dumma blondiner att yttra sig, anser dom. Visserligen sant, kära vänsterextremister. Men precis som att alla Israeler inte är judar så är inte alla bloggare dumma blondiner. Därför! Topp 10 bloggar med riktigt innehåll.

10. Five best

Josh, som han heter, har tyvärr slutat blogga på den här adressen. Han har någon ny blogg, men där laddas det bara upp en massa Bob Dylan-youtubefilmer. Om du går bak i arkiven hittar du dock massvis med ”five best” av olika specifika popkulturella saker som oftast är både underhållande och smarta. Spana in.

9. Linnea Mesko

Tar galet snygga bilder och allting känns väldigt New York-Andy Warhol-Lou Reed-inspirerat. På ett bra sätt.

8. Usla Vesslan

Vesslan, som jag nämnt tidigare i bloggen. Bloggade innan för 1000apor, men till allas förtjusning fortsatte Vesslan leverera på metrobloggen när 1000apor lades ner.


Bild av Vesslan

7. Alex Schulman

Det första jag någonsin läste av Alex Schulman var ett inlägg där han dissade skåningar. Jag läste sedan ännu ett inlägg som var ännu störigare. Allt med Alex Schulman var skit och anamma. Jag hatade honom. Principhatade honom. Sen kollade jag in hans blogg igen. Då såg jag honom skriva en målande beskrivning av hur han kör över en kille och sen dör lycklig eftersom han i alla fall släckt livet av någon som använder ordet ”ögongodis”. Jag började följa Alex. Första bloggen jag någonsin följde. Detta var kanske två år sen och jag följer honom än. Visst är det en massa daddande om hans dotter nuförtiden, men ibland kommer dom där briljanta inläggen igen.

6. Johan Ingerö

Man behöver inte hålla med honom på allt han säger, men den här politiska bloggen har många poänger och Johan verkar vara väldigt medveten på ett sätt som få människor är.

5. Fotobloggen

Isabel, som hon heter, har här en fotoblogg. Men hon tar bara inte sjukt snygga kort, hon verkar även vara en väldigt reko och härlig människa i överlag.

4. Soran Ismail

Komiker som han är så är det ofta roligt. Men ofta både tänkvärt och inspirerande. Jag kommer följa Soran en lång tid framöver.

3. Hanna Fridén

Bloggar om genusfrågor och hur hon bajsar. Det kan inte bli så mycket bättre.

2. 365saker

Det känns tyvärr som att intresset för 365saker har försvunnit lite, eller är det bara jag? Det kom liksom lite som en bomb och det startades dussintals dotterbloggar. Men de flesta bloggar som startades efter 365saker har inte uppdaterats sen i somras. Förr var det dessutom gästinlägg av både Jesper Rönndahl och Simon G. Fler gästinlägg behövs! Det är ett bra koncept, men det måste ryckas lite liv i vårt kära 365saker, anser jag.

david byrne
Någon som borde skriva ett gästinlägg?

1. Calle Schulman

Han vann priset ”årets manliga bloggare” och var förmodligen den ende som förtjänade sitt pris.

calle

Förutom att Calle skriver skitbra och dagligen så får man inte glömma att han inte tjänar ett skit på att blogga. Han är förmodligen den enda ”storbloggaren” som bara bloggar för att det är kul. Även om inläggen nu handlar om ”honom själv”, inlägg som alla blogghatare bävar inför, så gör han det så målande och bra att man nästan glömmer bort att man bara läser om hur en annan killes dag har varit.

Bubblare: Katastrofala omslag, Kristoffer Appelquist, Magnus Betnérs TVÅ bloggar, Viktor Barth-Kron och Blondinbella.

Ett svar to “Topp 10 bloggar”

  1. penny lane Says:

    haha, bilden!!! bara den tyder ju på att han verkligen förtjänade priset.

Kommentera

