Radiopuben i fredags

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till radiopuben i fredags. Var det ett totalt fiasko eller gjorde jag världens bästa intryck. Avgör själva. Dags att berätta om min fredag i punktform!

  • Det börjar bra. Sitter med mina parantes framför grotesco och dricker öl.
  • Åker buss, knäcker en öl till
  • Hoppar på tåget mot Lund. Dricker en öl till.
  • Ska träffa Alma i Lund och väntar på hennes tåg, dricker öl i för stora klunkar. Får en rejäl sur uppstötning och spyr lite på perrongen. Det hade jag inte räknat med!
  • Träffar Alma och berättar om det som nyss hänt.
  • Äter två cheeseburgare för att återställa balansen, dricker upp sista ölen.
  • Går till radiopuben med Alma.
  • Allt är frid och fröjd. Alma dricker öl, trots vit månad. Musik spelas, man pratar med någon, någon har balklänning.
  • En skön typ frågar om inte jag kan ”spela den dära låten” som denne visste att jag hade på min mp3spelare
  • Vi spelar låten, minns inte vilken. Folk diggar.
  • När låten är klar spelar jag en annan låt på min mp3spelare och känner mig som en greve.
  • En tjej med silmverperuk kommer och ber mig stänga av. Det är nämligen jag som ska dj’a nu”, säger hon. Då visste jag inte att dom högre huvudena på radion hade bestämt att vissa skulle få spela låtar, så jag protesterade.
  • Gav till slut upp. Dålig musik spelas 😦
  • Istället så övertygar jag Alma och en radiochef att vi måste gå in till AF-borgen och busa. Dom håller med. Vi går omkring i märkliga korridorer och trappor. Slutligen hamnar vi på någon sorts scen, men kulissen gör att vi inte ser några publikplatser. Jag tittar bakom ett skynke och ser att det är totalt fullsatt. Blir lite rädd. Vi går därifrån och fortsätter leta efter roliga platser tills någon från ”boelspexarna” ser vad vi håller på med och ber oss omedelbart går därifrån. Radiochefen berättar en dålig ursäkt om att han letade efter en sladd till radion och att vi skulle hjälpa honom leta. Nöjda går vi tillbaka till festen.
  • Nu spelas det okalaslig musik kände jag. Jag kände av någon anledning att jag måste liva upp stämningen. Folk satt i soffor.
  • Jag frågar hon som spelade låtar om jag kunde få kötta några tracks efter henne. Hon säger att jag måste fråga festarrangören.
  • Frågar festarrangören hon säger ”Självklart får du det!”. Belåten går jag tillbaka och informerar om detta.
  • Står och väntar på att hon ska bli klar. Då kommer Alma och säger att jag måste följa med ut på en cigg. Okej då, tänker jag. Vad kan hända, trots allt.
  • Går tillbaka och inser bittert att det plötsligt står en snaggad man och spelar ännu sämre musik. Jag går fram och pratar men han ignorerar mig.
  • Står och balanserar en tiokrona på mina knogar och dricker en öl med andra handen. Tappar myntet. Letar runt på golvet, men den tycks vara borta. Råkar stöta till en sladd och musiken slutar.Satfläsk! mummlar jag för mig själv. Vänder mig om och den snaggade killen tittar rosenrasande på mig. Jag trycker in sladden, men det tycks inte hjälpa. Han var förmodligen en väldigt seriös dj. Han tittar hotfullt på mig och viftar med händer på ett sätt som bara kan betyda ”Gå härifrån, din betydelselösa lilla skit”. Jag försöker förklara att jag letar efter min tiokrona, men inga ord kommer ut. Han tar ett hotfullt steg framåt och jag ger till slut upp och går därifrån.
  • Jag chillar, dricker öl och samtalar ett tag till. Sen känner jag att ”nu har han spelat musik ett bra tag. Om jag frågar snällt så får jag säkert spela någon låt eller två”. Varför gjorde jag en så otroligt big deal av att spela musik, kan ni ju fråga er. Jag var full och envis helt enkelt. Mest full.
  • Jag ställer mig bakom honom och väntar, medan jag dricker öl. Nu står där även någon tjej jag aldrig sett förut. Hon frågar mig: ”Vad gör du här?”. Jag berättar att jag ska spela musik, tänkte jag. ”Nej, det ska du inte”, säger hon. ”nähä… varför inte det då?”.  Hon berättar att jag ”bara är en kotte”, dvs en som gått med i radio AF det här året. Jag tyckte den här tjejen var ganska obehaglig och spred dålig stämning, så jag gick därifrån.
  • Är förmodligen ofantligt irriterande och jobbig när jag berättar om hur orättvist behandlad jag nyss blivit för alla jag ser.
  • Till slut går den snaggade killen och låter mig spela låtar. Han senaste låt ljudar fortfarande och jag tittar ner på alla knappat och spakar. Får lite panik. Hur fan gör jag nu? Joseph, du har kunnat det här, tänker jag för mig själv. Kopplar in mp3-spelaren och försöker hitta rätt. och vet ni vad? Jag fick till och med låten som spelades att tonas till den låt jag ville spela. Jag var kungen över djungeln!
  • Ser att ipodens batteri håller på att dö. Letar runt bland skivor och försöker byta tillbaka men det är försent. Låten avbryts och jag mummlarsatfläskför mig själv.
  • Någon annan börjar spela musik. Festar vidare en stund till, tills jag och Alma går därifrån.

Så, vad säger ni? Bra eller dålig kväll?

Vill passa på att citera Lg2s:

– Fy fan vad jag gjorde bort mig på fyllan igår…
– BRA!!!11

2 svar to “Radiopuben i fredags”

  1. Orakad_i_delphi Says:

    Givetvis en bra kväll! Du har ju lämnat ett intryck om inte annat !

  2. Linn Jerlehag Says:

    haha du är störd 😀

Kommentera

