Topp 10 djur

10. Varg

Grejen med vargen är att den både är rätt cool men samtidigt fantastiskt löjlig. Men den är så löjlig att den blir cool igen. Alltså är den bara cool. Detta bevisar vi så här:

varg
(Fashion by Emmaboda)

9.  Wobbegong

En liten gröngulprickig haj som ligger på havets botten och chillar. När den blir hungrig så sträcker den sig efter käk eftersom den kamouflerar sig och loserfiskarna inte kan se den. Wobbegongen är ungefär som en groda, fast snygg.

8. Pelikan

Det absolut läskigaste jag visste som barn måste nog ha varit Pippi Pelikan. Så sjukt läskig. Sen blev pelikaner ännu läskigare när man såg den där disneyfilmen där en pelikan bråkar med Kalle Anka i ett fyrtorn. Nu ser vi tillbaka i tiden och inser att vi bara var rädda för det okända. Den fantastiska näbben som kan gömma guld.

7. Krokodil

Jag älskade hajar som liten, krokodiler var hajens leftovers.

”Kunde man inte se deep blue sea så fick det väl bli lake placid”

– Joseph, 11 år

Med den slutsatsen kan man väl säga att krokodilen är rätt dålig egentligen. Men sen är den ju sjukt bra på att smyga, så den platsade här ändå.

6. Picassofisk

Picassofisken är väl det fräsigaste man kan se när man snorklar i röda havet (av dom fiskar som inte vill döda en, vill säga).

picasso

5. Stork

Precis som pelikanen så var storken en sjukt läskig karaktär i en disneykortfilm. Kolla bara:

Men nu i efterhand älskar jag storkar. Hurrah!

4. Grävling

Vet inte riktigt varför, men någon gång när jag var 12 år så var min högsta dröm att jobba som marinbiolog i Australien och ha en grävling som husdjur. Schyssta djur!

3. Vithaj

Egentligen var vithaj favoriten över alla andra. Men eftersom den är så många andras favorit så valde jag att tycka om en massa hajar istället som liten. Tigerhajen har orsakat större dödsantal och den utdöda megalodonen är flera gånger så stor. Varför platsar då ändå vithajen på den här listan? Den ser ju faktiskt sjukt cool ut. Det måste vi enas om.

2. Myrslok

Hur fantastiskt mysigt är inte det här djuret? Man vill bara omfamna den och titta på när den äter hela dagen. Åååååh… myrslokar.

1. Valhaj

Världens största fisk och förmodligen världens bästa djur. När jag bodde vid röda havet och var galen i hajar läste jag att valhajen de facto fanns i röda havet. Jag hade kunnat sno en båt och letat upp en om jag velat. Givetvis tyckte jag att den var sjukt tråkig med tanke på att den inte äter människor och sånt där, utan bara chillar runt med öppen mun och får i sig plankton av olika slag. Sinnessjukt häftigt djur, tycker jag nu.

Whale-Shark-01_about_utila
Valhaj – det bästa av två världar

Bubblare: Blåval, sperm whale och såna där delfiner med gul rand på ögat.

4 svar to “Topp 10 djur”

  1. Moa Says:

    Du har ju glömt KLUMPFISKAR! Lätt den coolaste fisken!

  2. Isak Says:

    Vart fan är tuppen?
    Med en grym fjäderdräkt och kung över hönsgården ska de ha en given plats!

  3. Miks Says:

    i denna lista är utan tvekan picassofisken och myrsloken mina favoriter. picassofisken var ju helt galet fin och myslokar är alltid awesome! :>

  4. gigi dagostino Says:

    Vart är Lemuren?

Kommentera

