Topp 10 liveartister jag har sett

10. Babian

När babian intar scenen möts man av tydliga the sonics-influenser. Det är kraftulla gitarrer, catchiga melodier och hela bandet är sjuka i huvudet. Trummisen spelar trummor stående, ena gitarristen ger miner mot publiken som får större andelen att tro att han är utvecklingsstörd. Andra gitarristen som också råkar sjunga hoppar runt som en galning. Mot slutet kan hända att deras gitarrer börjar glöda av tomtebloss (eller något) eller att de kastar ut bananer i publiken. Kan nämnas att bandet vid två tillfällen burit min hatt.

emmaboda 083
Ser ni den smala jäveln utan tröja? Det är jag.

9. Boys Noize

När den unga tysken intar scenen bakom sitt dj-bord vet man omedelbart att det är fest. Man vet att ljusshowen kommer spraka sönder allting och att varenda förändring i musiken kommer göra publiken galna. Två år i rad har han spelat på emmabodafestivalen. Förra året krossade han Justice med hästlängder, i år visade han att man kunde se klart honom för att sedan skita i bloody beetroots och att 2manydj’s som nyss spelat bara var ett förspel.

8. The animal five

Jag har sett det här bandet två gånger. Siestafestivalen 2007 och Malmöfestivalen för knappt två månader sen. Båda gångerna var helt sinnessjuka. Jag har hånglat med sångaren, haft hans sko som halsband och stagedivat från deras egen scen med ganska lyckat resultat. Det här är helt enkelt Malmös bästa band. Utan tvivel.

7. Mew

Bra liveband och liveband. Men det räcker att sångaren fick mig att flera gånger känna rysningar i nacken och att spelningen både bräckte coldplay, dungen, Håkan Hellström och Petter. Petter god damn it!

6. Enter Shikari

Som jag sa innan; Jag skäms lite för att gillar dom här. Men dom är helt sjuka live. Dom klättrar, hjular med gitarrer och hoppar studsmatta. Dessutom får dom oftast publiken att gör en så kallad ”circle pit” och moshen är galen. Knyt fast skosnörena och joina! Dom spelar på kulturbolaget i vinter. Jag är redan där.

5. Kaiser Chiefs

Jag hatar arctic monkets, placebo och interpol. Den stora skillnaden mellan dessa band och Kaiser chiefs är att dom har en distans till sig själva. Franz Ferdinand också egentligen, men dom har blivit tråkiga live. Kaiser chiefs är fantastiska. När jag såg dom i Köpenhamn bemöttes jag av att sångaren direkt hoppade upp på gallret där vi längst fram stod. Han sprang runt hela KB hallen och varenda låt var totalt klockren.

4. Lykke Li

Hon vet vad en scen är till för. Varenda låt är fantastiskt framförda och älskar att hon (två gånger av dom gånger jag sett henne) kör ”Can i kick it?” av Tribe called quest. Älskar att hon har en massa märkliga instrument som då och då dyker upp i låtar som hon då använder. Att hon fick mitt förra Roskilde att bli mycket lättare.

3. Judas priest

Bästa konserten jag sett. Varför är dom då inte längst upp då? Jo, för att dessa var nog helt otroliga mest på grund av det nostalgiska värdet det innefattade. Jag gav mitt högstadie-jag en stor tjänst av att stå längst fram på Roskildes största scen och få en blinkning mot mig från Rob Halford. Men ja, dom är otroliga live för vem som helst skulle jag tro.

2. SoKo

Denna franska indietjej såg jag på en intim scen på malmöfestivalen helt ensam. SoKo var fantastisk live och när hon såg att folk inte läts komma in i tältet så avbröt hon låten 0ch sa åt vakterna att låta dom komma in. ”Dom kan sitta här på marken och titta” sa hon och vakterna lät dom komma in. Jag satte mig själv då på marken längst fram. Hennes gitarrist var förvirrad över hur hon då och då bestämde sig för att spontant byta låt, men han hängde med i svängarna trots allt. Jag blev nog lite kär i SoKo. Hon är allt en liveartist ska vara.

soko

1.  bob hund

Jag behöver nog inte säga någonting, utan behöver nog bara visa dessa videos:

2 svar to “Topp 10 liveartister jag har sett”

  1. Miks Says:

    OMFG, Mew!❤ ska se dem i november, bästa bandet. :))))))))

Kommentera

