Min livshistoria i punktform

Om ni orkar läsa. Det blev lite längre än jag trodde, samtidigt som det är sjukt mycket jag egentligen borde lägga till. Men hey! Kör man på impuls så gör man.

  • 1990, 22:a juni. Föds i Uppsala.
  • 27:e juni. Åker med familjen till Ljusdal. Eftersom min födelse var typ åtta dagar försenad så blev semestern fem dagar kortare. Haha, suckers!
  • 1991, besöker farmor i Danmark någon gång under sommaren och flera somrar efter detta. Besökte även mormor i Kristianstad.
  • 1993, februari. får lunginflammation. Suger.
  • 1993, april. Visade sig vara cysta i mellanloben, vilket betyder att en tredjedel av lungan måste snittas ut. Suger ännu hårdare.
  • 1993, sommaren: Drar på en tripp runt norrland och även en sväng till fjällen i Norge. Fyller tre år i Norge vilket är något av mina tidigaste minnen. Tänk att en av mina tidigaste minnen är i Norge. Märkligt.
  • 1993, september. Skär ut lungjäveln. *scarred 4 life*
  • 1995, juli. Flyttar till Israel. Bor i invandrarförläggning i Mevaseret Zion utanför Jerusalem.
  • 1995, september. Börjar dagis. Chillar, lär mig hebreiska och spelar svälta räv med orangehårig kompis.
  • 1996, Mars/april. Amerikansk vän vid namn Michael flyttar tillbaka till USA. Blir ganska ledsen. Klär ut mig till clown till purim som är som halloween, fast judisk och mindre läskig. Bakelserna symboliserar dessutom ”the bad guys” öra, vilket är rätt fräckt.
  • 1996, sommaren. Flyttar till talpiot som ligger närmare Jerusalem tror jag.
  • 1996, sensommar. Blir världsapolare med en fransk kille som heter Jehiel som bodde våningen över oss. En gång gick vi hela vägen till köpcentret för att se postern till ”den otroliga vandringen 2”. Vi fick inte gå dit själva. Blir utskälld.
  • 1996, sommar igen, hehe. Börjar nytt dagis. Det suger och dom bjöd på äcklig mat. På förra dagiset var man tvungen att ta med eget och min morsas nutellapitabröd var fantastiska. På det här dagiset hade dom sylt och en massa rälig skit.
  • 1996, hösten. Börjar SKOLAN. Lågstadiet.
  • 1997, april. Flyttar till Maale Adumim som typ ligger… äh. Också i närheten av Jerusalem, men ändå inte. Jag och min bror blir mobbade för att folk tror att vi är ryssar, bara för att vi är bleka.
  • 1997, hösten. Börjar andra året. Folk hade lugnat sig vad gällde den där ryss-dealen tror jag. En kille vid namn Tomer blir min kompis och är även min granne. Samt en annan kille jag inte riktigt minns namnet på, men han utnyttjade bara mig för min mega drive, den jäveln.
  • 1998, hela året. Skaffar en rysk vän vid namn Daniel. Han gillar backstreet boys. Vi firar lag baomer som typ är som majbål fast alla har en egen eld. Alla tävlade i vem som kunde få mest ved. Vårt rivalgängs ledare hade en pappa som skaffade skitmycket trä åt dom. Det var som en amerikansk äventyrsfilm där vi varje år tävlade om vem som hade fetast eld. En gång satt jag i en gungstol och alla andra ropade olika program som gick på TV som jag då imiterade i gungstolen som skulle föreställa någon sorts imaginär tv-ruta. Vi hade roligt.
  • 1999, åker på en snabb visit till Sverige där jag och syrran besöker kusiner och mormor i Kristianstad. Äter palle kuling och läser bamse som fan. När vi är på väg att sova en gång så frågar jag och mina kusiner min syster (som då är 16 år, vi är 9-11) om hon hade valt Ricky Martin eller sin pojkvän om hon var tvungen att välja. Hon valde till slut sin pojkvän, till vår stora besvikelse.
  • 2000, Millenieåret. Jag diggar eiffel 65’s blue (da ba dee). Av någon anledning skämdes jag jättemycket för att tycka om låtar på Mtv. Min syster frågade alltid vad jag tyckte om låtar, men jag vågade aldrig säga vad jag tyckte. Nån gång mot våren flyttar vi till Eilat som ligger mot gränsen till Egypten.
  • 2000, hösten. Går fyran men skiter i skolan. Spelar pokémon, rider kameler och badar i havet istället. Syster skäller ut hela familjen en gång och säger att hon hatar oss alla. Sen upptäcker hon mig och säger ”Utom dig Joseph. Du är ok”, innan hon smäller igen dörren med all sin kraft.
  • 2001, Januari. Andra intifada och IT-krasch inträffar. Vi tvingas flytta till Sverige igen. Hollänsk tjej kramar om mig och säger att hon kommer sakna mig. Första gången jag kände ett ”pirr”. Säger hejdå till Pappa och bror som stannar längre. Gråter en skvätt i taxin mot flygplatsen.
  • 2001, våren. Går fyran på mellanstadiet på everödsskolan utanför Kristianstad. Alla är bonnar utan humor. Folk frågar chans på varandra helt plötsligt. Killar och tjejer som gör saker gemensamt på skolgården? skitkonstigt.  Jag hatar allt och är ganska mobbad. Hänger mest med mina kusiner och brorsan.
  • 2001, våren. Håller på med ”Fnax” och ”Cracker”, men det säger väl er ingenting. Man kan väl säga som så att pojkar i den här åldern sysslar mycket med rollspel och har ett töntigt bilintresse. Jag kom på egna rollspel och konstruerade världmästerskap i bilkraschande (dom krockar sönder varandra) tillsammans med bror och kusin Robin.
  • 2001, hösten. Börjar fröknegårdsskolan i Kristianstad. Folk är schysstare. Får vänner. Ropar ”Bajs majs och snor” mot hemkunskapsläraren. Jesper ser mig som en idol, har han avslöjat på senare år. Han är nu en av mina bästa vänner, må ni tro.
  • 2002, sommaren. Franska kompisen jehiel kommer på besök. Vi går på tivoli i Köpenhamn och spelar pokémon.
  • 2002, hösten. Börjar sexan. Sämre klass. Men man kan köpa cola i kiosken, så det är lungan.
  • 2003, hösten. Byter till musikklass. Mycket schysstare klass. Blir kär i en tjej. Blir nobbad. Plötsligt finns ingenting häftigare än judas priest. Fast det häftigaste var väl att man började bemästra DC++ och tanka ner musik gratis. IPRED-lagen är ljusår bort.
  • 2004, våren. Blir jättebra vän med nobbande tjej istället som nu är en av dom få jag fortfarande har bra kontakt med i Kristianstad. Som det kan gå.
  • 2004, hösten. 8an. Ganska händelselös. Hänger skitmycket med en viss Victor som sysslar med trialcykling. Han är rik och snygg. Jag är långt ifrån rik och snygg. Är frenetiskt kåt på tjejer i klassen och hatar dom över allt annat. Dumma jävla brudar, tänker jag och sparkar hårt på en sten.
  • 2005, hösten. Min klass sätter upp cabarén ”The rose”. Jag sjunger live solo för första gången i mitt liv. ”United states of whatever” med Liam Lynch.  Vi går på restaurang efteråt och har en sorts fest efteråt där vi leker ryska posten och annat löjligt. Börjar hänga jättemycket med Emil i klassen som jag tycker är spännande. Han är en sån som sa det alla tänkte, om ni förstår. Börjar även spela texas hold’em med en del i klassen.
  • 2005, december. Blir riktigt packad för första gången. Hur? Victor gör red bull-drinkar och bjuder på dooley’s som hans föräldrar nyss lagrat eftersom dom nyss hade varit i Tyskland. Vi blir jättefnissiga och busringer alla kontakter på mobilen.
  • 2005, någon gång här  har jag även spelat in en film eller två, blivit hotad med stryk på en matmässa och blivit kär i Johanna på dramakursen. Men jag har så dålig koll på om det var i åttan, nian och sånt, så det får stå här.
  • 2006, feburari. Plötsligt flyttar vi till Malmö. Plötsligt pendlar jag till skolan. Vaknar 05.20 på morgonen, kommer kl 18 och hinner väl äta en bit mat och se ett program på tv innan jag däckar igen. Börjar lyssna på Nirvana jättemycket.
  • 2006, maj. Spelar ”song 2” av blur live med mina klasskompisar på försommarkonserten. jag vill påstå att vi var jättebra men skulle inte våga se videoinspelningen från det.
  • 2006, sommaren. Slutar nian. Bor i Malmö, men alla vänner bor i Kristianstad. Är äckligt ensam.
  • 2006, malmöfestivalen. Hånglar på riktigt för första gången. Tjoho.

Sen var som händer efter det är ganska ointressant. Innehåller bara någon bråckoperation, ett bröllop i Israel, levandes på en massa festivaler, kattlådespyande, en halvårig relation med en tjej och lite sånt fjant.

7 svar to “Min livshistoria i punktform”

  1. Miks Says:

    spännande läsning!😀

  2. Taliah Says:

    Kul🙂

  3. Linn Jerlehag Says:

    haha! tänk om man hade ett så spännande liv!

  4. hanna rozijan Says:

    Jag var i Eilat 2000!

    • socialasituationer Says:

      Åh, fett! Det var the time of my life. Pappa jobbade med turister så jag hade gratis tillgång till alla hotellpooler i stan.

  5. hanna rozijan Says:

    vi KANSKE har lekt tillsammans i någon pool någon gång. vi kanske hittar någon bild om femtio år där man ser vårt första möte. och sedan romantiserar man alltihop och använder den i något bildspel om sitt livs ljuva stunder. sanningen att säga kommer jag inte ihåg så mycket från semestern, förutom att vi såg två soldater(?) som slängt sina automatvapen på sandstranden. spännande! tyckte jag. och så kunde man snorkla efter en massa häftiga saker.

    här fick du en saftig kommentar, på tal om annat!

    • socialasituationer Says:

      Ah, fedt! Då borde vi gifta oss så kan vi hitta på en jättesaftig historia om hur vi fann varandra efter nio år.

Kommentera

