Jag hatar att bo hemma.

Mamma och pappa är borta. Helgen har bestått av att jag fått sova i ett arbetsrum eftersom släktingar varit på besök. När jag vaknade i eftermiddags var ingen hemma. Min bror var hemma en stund, men han gick strax hem till sig.

Jag satte mig i vardagsrummet. ”Idag ska jag skriva klart min hemtenta” sa jag för mig själv. Jag satte på dvd’n med Citizen Kane och analyserade hur dom stilistiska elementen i filmen samverkar. Jag skrev och skrev. Öppnade ett paket ostbågar och drog in Eternal sunshine of the spotless mind i dvd-spelaren. Hade manuset i handen och läste intervjun med manusförfattaren samtidigt som jag då och då tittade upp och såg delar av filmen.

Nu jävlar! Jag skrev som en gud. Kom fram till genialiska slutsatser. Smaka bara på det här stycket:

”Alla ens minnen är sammankopplade med känslor. Om ens känslor förändtras för en sak, förändras givetvis även minnena.”

I was on fire! Eld och lågor! Nu jävlar hände det grejer!

Men då… då hör jag hur låset långt bak i hallen låter till lite. Dörren öppnas. Jag möts av att min mor ropar ”Hejhej!” Jag ignorerar, försöker gräva ner mig i boken. Dom måste väl trots allt respektera att jag studerar? Det är första gången på länge som jag faktiskt har lyckats plugga intensivt utan att bli förhindrad av några större distraktioner.

Filmen är fortfarande på. Jag fortsätter läsa, jag skriver någon rad till. Men mamma kommer in i vardagsrummet och avbryter mitt skrivande med ”Ja, vi ska se på nyheterna om en halvtimme”. Jag svarar att ”Nä, hörni. Nu är jag faktiskt nästan klar med min hemtenta.” Mamma säger något i stil med ”Synd. För vi ska se nyheterna nu”. Bittert och typiskt tonårsaktigt tar jag surt tag i mina saker, tar ut dvd’n och går in i mitt rum.

Jag tittar igenom texten och anser mig vara klar med texten. Skriver källhänvisningar och tar en runda på nätet istället. Vem vet? Hade mina föräldrar kommit hem en halvtimme senare så hade kanske mitt humör varit annorlunda. Kanske hade jag skrivit några rader till som fått mitt betyg att höjas ett helt snäpp. Kanske borde jag flytta härifrån?

3 svar to “Jag hatar att bo hemma.”

  1. Linda Says:

    Vad läser du för program? Filmvetenskap eller vadå?

  2. socialasituationer Says:

    Just precis!

  3. Mamma Says:

    Oj då, förlåt att jag störde ditt flöde… 🙂 Men du hade nog ändå inte kunnat koncentrera dig mycket längre i vardagsrummet eftersom jag skulle fixa med mat och upppackning och hade pratat med dig, eftersom jag varit borta hela helgen (var tog ”välkommen hem mamma” vägen?). Så det var nog bättre i ditt rum ändå. Det blir nog bättre när du bor själv så småningom men å andra sidan slipper du betala hyra :). Du får väga fördelar mot nackdelar.
    Älskar dig
    Mamma

Kommentera

