Topp 10 high school & college-filmer

Rock n’ roll

Jag kollar på väldigt mycket high school & College-filmer. Det handlar om att jag är galet festsugen men varken vet någon som har en eller äger några pengar överhuvudtaget. Eftersom Sverige aldrig gör några bra ungdomsfilmer överhuvudtaget (färgsstarka festscener och sjuka intriger, det är allt jag begär) så måste jag ta mig till landet där dom faktiskt görs och faktiskt blir riktigt bra ibland. Mina damer och herrar, jag ger er topp 10 i high school & college-filmer

10. Girl next door

Jag tankade ner den här när den kom ut, eftersom jag var så fantastiskt kåt på Elisha Cuthbert, som spelar protagonistens käraste. Filmen har ett väldigt klassiskt upplägg:

  • Porrstjärna flyttar in som granne bredvid en nörd
  • Nörd blir blöt i byxan
  • Nörd får porrstjärna!
  • Nörd får reda på att porrstjärna är en porrstjärna
  • Nörd lite lessen
  • Porrstjärna och nörd gör slut
  • Nörd åker på porrmässa med kåt kompis
  • Nörd konfronterar
  • Nörd är på ecstacy någon gång under filmen och slickar på sin slips (Bästa scenen faktiskt. Helt gudomlig)
  • Nörd får porrstjärna igen! Everybody happy!

Ja, filmen är rätt dålig egentligen. Varför platsar den inte på den här listan? Varför inte sätta ”Sista natten med gänget” här istället? Eller ”never been kissed”? Jo! Som filmnörd lägger man märke till en ganska sjuk sak i den här filmen: Fotot är fantastiskt snyggt. Hur man än kan döma att det är en typisk och töntig teenagerulle så är den här lilla filmjäveln faktiskt väldigt grymt regisserad fotomässigt. Dessutom har vi ju scenen då huvudpersonen (Emile Hirsch, som i senare tider varit med i oscarnominerade filmer och annat gött) slickar på sin slips och är hög på ecstacy. Underbar scen. Sen är jag ju fortfarande ganska kåt på Elisha Cuthbert.

9.  Nördarna kommer (revenge of the nerds)

Handlar om två nördar som får lära känna nya nördar. Men istället för att stanna på det planet så hämnas dom på tuffingarna fram och tillbaka tills en av nördarna drar ett känslomässigt tal i slutet. Dessutom innehåller den:

  • En 80-tals montage av ett husbygge. Ni vet, man hör glad musik och dom gör sitt bästa för att renovera ett ställe. Finns i alla bra 80-talsfilmer
  • Låten ”Burning down the house” av Talking heads
  • En liten, liten våldtäkt. Men eftersom sexet var bra så gör det inget. Detta tycker ingen är konstigt alls.
  • Den här scenen:

8.  Rushmore

Handlar om en kille som blir kär i hans lärare. Han är engagerad i alla föreningar i skolan, men har jättelåga betyg. Regisserad av Wes Anderson som senare gjorde Royal Tenenbaums, Life aquatic with Steve Zissou och Darjeeling limited. Inte lika bra som dom. Men tillräckligt bra för att jag ska kunna säga: Need i say more?

7. Superbad

Anchorman är en film som alla älskar och tycker är skitrolig, men som jag skäms lite över att gilla. Superbad är likadan. Den innehåller klockrena repliker, det är fart i den och man blir partysugen! Vilket ju förgyller syftet jag skrev om innan.

6. Napoleon dynamite

Det var ett tag sen jag såg den här, men den är tillräckligt bra för att ha förstört Jon Heders karriär och det säger ju en del.

5. Peggy Sue gifte sig (Peggy Sue got married)

Handlar om en kvinna  som svimmar och vaknar 25 år tidigare och då är plötsligt Nicholas Cage hennes pojkvän vars skojiga kompis spelas av Jim Carrey. Vad kan gå fel!?

4. Dazed and confused

Det är sjukt hur stort festsuget blir efter att ha sett den här filmen. Det är mer komedi än drama. Den innehåller inga krusiduller med onödig dramatik. Folk dricker öl, röker på och ligger med varandra, utan att det blir sunkigt.

3. Breakfast club

Det här blir det sista high school-dramat ni läser om i den här listan, men jag älskade den här filmen första gången jag såg den. Blev lite av en favorit. Regissören John Hughes dog nyligen, så jag såg om den. Jag älskar den fortfarande.

2. Deltagänget (Animal house)

Handlar om två töntar som ska börja college, men dom är inte välkomna i huset dom ursprungligen skulle bo i eftersom dom rika kidsen inte gillar dom. Istället tvingas som hänga med deltagänget. Deltagänget har dom vildaste festerna. Har en oförglömlig scen när gängets pervo tar en stege till de rikas hus och faller ner från stegen när han får se lite naket. När hela gänget blir avstängda från skolan och försöker komma på vad dom ska göra så ropar en i huset ”TOGA PARTY!!!” och resten av huset instämmer i detta. Jag behöver nog inte prata mer om saken. Se den!

1. The rules of attraction (bilden)

Jag blev helt ställd när jag såg den här filmen. Den innehåller en av dom coolaste karaktärerna i en film någonsin, Sean Bateman. Filmen inleds med en monolog av honom själv om hur han liknar en vampyr. Han säger ”rock n roll” istället för ja. Sen har vi Lauren Hynde som jag blev lite kär i under filmens gång. Också Paul Denton som blir kär i en kille eller två. Den innehåller fantastiskt bra musik, fantastiskt klockrena repliker och den tar med en på en mycket behaglig och FEZTLIG resa.

P.s. American pie suger d.s.

10 svar to “Topp 10 high school & college-filmer”

  1. c Says:

    skitfilmer

  2. nina Says:

    (Y) tack

  3. Hannah Pearl' Says:

    Grymt!🙂

  4. MATS Says:

    HMM VAD SKA MAN SÄGA …ALLA FILMER E E BRA MEN 10 I TOPP

  5. Anders Says:

    Girl next door var fan jävligt bra och han ”nörden” var fan snygg ju

  6. David Says:

    Nördarna kommer är bäst! Jag älskar den filmen, jag rekommenderar er att se den! Den finns på netflix

  7. Anonym Says:

    the rules of attraction suger…. american pie roligast och bäst humor

  8. cowboy boot stores phoenix Says:

    cowboy boot stores phoenix

    Topp 10 high school & college-filmer |

  9. discontinued running shoes Says:

    discontinued running shoes

    Topp 10 high school & college-filmer |

Kommentera

