topp 10 Favoritljud

När jag var på introduktionsmötet till radio AF tidigare ikväll, så fick varje person säga vilket ljud dom tyckte om mest. Jag blev tillfrågad nästan först och hann inte tänka riktigt, men sa rent spontant att det var ljudet av påfåglar.

Men vid närmare eftertanke så finns det en massa saker jag föredrar framför påfåglekvitter. Dessa är:

10.  ljudet av att en playstation 2 sätts på

Eller ljudet av min playstation 2 sätts på snarare. Köpt år 2001, and still going strong.

9.  Att riva på holografiska bilder

När jag var liten fick jag se ”independence day” med Will Smith.  Jag fick intrycket av att det här… det här är världens läskigaste film någonsin. Jag var redo för det värsta. Filmen var inte så bra, men på framsidan såg man vita huset med ett flygande tefat ovanför, men vred man på videon lite så SPRÄNGDES VITA HUSET!!! Att riva på det materialet utlöser ett fantastiskt ljud.

8. Att trampa ner kramsnö

När jag flyttade tillbaka till Sverige år 2001 hade jag inte sett riktig snö på evigheter. I Israel där jag hade bott i fem år, snöade det en dag om året, om ens det (och inte en enda dag när vi dessutom flyttade längre söderut runt de sista åren). Jag hade saknat snö, med det ljudet tillhörande.

7.  En riktigt hård fotbollsspark

Jag skiter blankt i la liga, champions league och allsvenskan. Men vartannat år följer jag EM eller VM. En riktigt hård spark låter underbart, även från TV-rutan.

6. Innehåll i flaska som hälls upp

Då tänker jag mig att jag själv korkat upp en flaska vin och häller upp. Eller att jag är femtio år gammal framför en brasa och häller upp whiskey (se även nummer 2).

5. Knastrande regn

Mot fönsterkarmen eller så. Se på film hemma. Särskilt när det är sommar. Då har man liksom en ”ursäkt” att vara inne och kurra. (se även nummer 3)

4. Måsljud vid hamnen

Vad nostalgiskt alla ljud ska vara då. En sommar bodde jag några dagar i en stuga vid hamnen och älskade att somna till ljudet av måsar… helt enkelt.

3. Blixtdunder

Se nummer 5, för motivering.

2. Eldknaster

Brasor, inne såväl som ute höjer mysstämningen alltid.

1. Filmbolagsintron.

In synnerhet dessa:

Kommentera

